Ból kolana- skąd się bierze ?

Ból kolana potrafi przysporzyć prawdziwych kłopotów, jest to na tyle newralgiczne miejsce, że problem w tym stawie może promieniować zarówno w dół do łydki, jak i w górę imitując problemy z biodrem. Czym jest spowodowany ból w stawie kolanowym, oraz jak to leczyć, przeczytasz w poniższym artykule.

Budowa stawu kolanowego.

Staw kolanowy zbudowany jest z połączenia kości udowej oraz dwóch kości podudzia: piszczelowej i strzałkowej. Między nimi wetknięte są dwie łąkotki (przyśrodkowa i boczna) które mają za zadanie wspomagać ruch i poprawiać stabilność stawu. Całość otoczona jest łącznotkankową torebką stawową i wzmocniona wieloma więzadłami. Od przodu w skład stawu wchodzi także niewielka kość- rzepka, która porusza się po ściśle wyznaczonym torze po kości udowej z którym tworzy staw rzepkowo-udowy. Często można spotkać się z określeniem, że staw kolanowy to staw więzadłowy, ponieważ jest stabilizowany przez znaczną liczbę mocnych więzadeł i to one nadają mu stabilność. W opozycji znajduje się określenie, że staw kolanowy jest stawem mięśniowym ponieważ stabilizowany jest przez wiele mięśni. Stabilizację przednią zapewniają m.in.: mięsień czworogłowy i krawiecki. Od strony tylnej jest są to mięśnie kulszowo-goleniowe. Od strony bocznej pasmo biodrowo-piszczelowe. Stronę przyśrodkowką wzmacniają mięśnie przywodziciele. Znajomość tych poszczególnych elementów jest kluczowa do rozpoznania i leczenia problemu z bólem kolana.

Ból kolana od przedniej strony.

Z przedniej strony kolana znajduje się rzepka- niewielka kość, która wbudowana jest w staw, dlatego pacjenci skarżący się na ból w przednim przedziale kolana używają stwierdzenia:

„coś mnie boli pod rzepką” lub „coś mnie boli tam w środku”.

Najczęściej pojawiające się problemy w tym miejscu to:

• chondromalacja rzepki, czyli po prostu „wytarcie/zużycie się” stawu rzepkowo-udowego,
  • urazy więzadła krzyżowego przedniego ACL,
  • kolano skoczka- czyli problem z przyczepem więzadła właściwego rzepki,
  • u dzieci w okresie dojrzewania choroba Oschgood Schlatter.

Ból kolana z bocznej strony.

W tym miejscu najczęściej spotykam takie problemy jak:

• boczne przyparcie rzepki, czyli zbaczanie rzepki w stawie rzepkowo-udowym w stronę boczną,
  • urazy łąkotki bocznej (pęknięcie) oraz jej więzadeł,
  • nadmierne napięcie pasma biodrowo-piszczelowego oraz nieprawidłowości po bocznej stronie miednicy, na przykład poprzez nadmierne napięcie mięśnia napinacza powięzi szerokiej,
  • problem z więzadłami pobocznymi kolana (naciągnięcie, naderwanie, zerwanie),
  • problem w stawie piszczelowo-strzałkowym bliższym (podwichnięcie, naciągnięcie więzadeł itp.)

Przyśrodkowa strona kolana.

Podobnie jak z bocznej strony kolana znajdziemy tutaj często:

• urazy łąkotek (pęknięcie) i ich mocowania,
  • patologię więzadeł pobocznych kolana (nacięgnięcie, naderwanie, zerwanie),
  • czasem problemem są także nadmiernie napięte mięśnie przywodziciele przyczepiające się w okolicy wewnętrznej kolana.

Tylna część kolana.

Dół podkolanowy często prezentuje problem z elementami które w tym rejonie się znajdują, mogą więc świadczyć o:

• naciągnięciu ścięgien pod kolanem- między innymi mięśni kulszowo-goleniowych, na przykład w wyniku urazu przeprostnego
  • dysfunkcją więzadeł podkolanowych,
  • cystą Bakera.

W procesie diagnostycznym należy wykluczyć także takie problemy jak:

• zwyrodnienia stawu kolanowego,
  • złamania,
  • choroby biodra,
  • dysbalans mięśniowy.

Proces diagnostyczny, czyli po prostu szukanie przyczyny bólu może być wspierany badaniem obrazowym jak prześwietlenie (RTG), czy usg, jednakże podstawową czynnością jest wywiad i badanie pacjenta.

Kłucie w kolanie przy chodzeniu.

Często dostaję pytanie typu:

„odczuwam kłucie w kolanie podczas chodzenia, co to może być?”

Prawda jest taka, że aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba przeprowadzić wywiad oraz wykonać testy w gabinecie ponieważ takie objawy może dawać każda z wymienionych wyżej struktur. Kłucie w kolanie (czy jakiekolwiek inne odczucie) może wynikać z naciągnięcia mięśnia, urazu ścięgna, pękniętej łąkotki, urazu więzadła czy torebki stawowej. Dopiero dokładnie przeprowadzona diagnostyka ukazuje, który z tych elementów powoduje dolegliwości.

Ból kolana- leczenie.

Leczenie zależeć będzie oczywiście od przyczyny patologii, inaczej bowiem leczy się naciągnięte mięśnie a inaczej zapalenie kaletki. Do podstawowych metod fizjoterapii wykorzystywanych w leczeniu kolana zaliczamy:

• Różne formy masażu w celu rozluźnienia nadmiernie napiętych mięśni, poprawienia ich elastyczności, usprawnienia krążenia. Masaż poprzeczny może być także skuteczną formą terapii uszkodzonych więzadeł w kolanie.
  • Terapię powięziową, której zadaniem jest poprawa „ślizgu” tkanek względem siebie.
  • Suche igłowanie mięśni i więzadeł, polega na aplikazji igły w celu „rozbicia” nadmiernie napietych punktów w mięśniu.
  • Ćwiczenia- obejmujące wzmocnienie osłabionych partii mięśniowych.
  • Fizykoterapię (jako uzupełnienie).

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.