Dlaczego boli mnie szyja?

Uraz z tyłu głowy jest przykrym doświdczeniem które może utrudnić funkcjonowanie. Jedni deklarują, że ich przewiało, inni iż to zbyt dużo pracy siedzącej. Jak jest naprawdę ? W którym miejscu jest zarzewie bólu ? Zobacz poniższy tekst.

Uczucie ucisku w szyi.

Ucucie ucisku jest bardzo charakterystyczne dla problemów z górnym odcinkiem kręgosłupa, jest jednocześnie bardzo niejednoznaczne – nie wiemy bowiem czy problemem są: nadmiernie napięte mięśnie, naciągnięte więzadła, nieprawidłowości w stawach kręgosłupa, czy może naczynia krwionośne. Dlatego też jaważniejszym etapem jest diagnostyka, czyli badanie.

Ból z tyłu głowy -odcinek szyjny kręgosłupa.
Górny odcinek kręgosłupa składa się z 7 kręgów i łączy się z czaszką. Uraz w tym odcinku kręgosłupa ma możliwość promieniować w stronę głowy powodując doznania bólowe. Podobnie więzadła które utrzymują tą okolicę w stabilności podatne są na przeciążenia i to również one mają szansę wywoływać ból. Dodatkowo z każdego segmentu kręgosłupa wychodzą nerwy, które biegną między innymi do rąk gdzie odpowiadają za aktywację mięśni oraz odbieranie bodźców czuciowych. Nerwy te wychodzą z kręgosłupa przez otwory międzykręgowe w których swobodnie się ślizgają. Jeśli kręgosłup ma zaburzone krzywizny, lub posiada patologiczne skrzywienia nerwy te mogą być uciskane. Powoduje to ból oraz zaburzenie pracy takiego nerwu.

Ból głowy -mięśnie podpotyliczne.

Mięśnie podpotyliczne to grupa bardzo krótkich mięśni położonych z tylnej strony głowy, od czaszki do szczytu kręgosłupa szyjnego. Zaliczamy do tej grupy mięśnie:

• Skośny górny głowy,
  • Skośny dolny głowy
  • Prosty głowy tylny większy
  • Prosty głowy tylny mniejszy.

Niewłaściwe napięcie tych mięśni poprzez kiepską pozycję, jak na przykład długotrwała praca na komputerze, lub ciągłe korzystanie ze smartfona może wymuszać nieprawidłowe ułożenie głowy oraz doprowadzać do nadmiernego napięcia tych mięśni. Równie niebezpieczny efekt może wystąpić po urazie lub wypadku z komponentą szarpnięcia głową.

Ból głowy -uraz typu whiplash.

Uraz typu „smagnięcie biczem”- to mechanizm w którym głowa podąża mocno i nieoczekiwanie do przodu wobec kręgosłupa uszkadzając w ten sposób struktury takie jak więzadła, mięśnie i ścięgna. Wspaniałym okazem takiego urazu wydaje się być wypadek samochodowy w jakim ktoś uderza nas od tyłu z impetem. Nagłe uderzenie sprawia, że ciało zapięte pasami zostaje względnie ustabilizowane z kolei głowa  dynamicznie przemieszcza się do przodu. W tym przypadku naciągnięcie więzadeł i mięśni może dawać o sobie znać jeszcze długo po wypadku.

Ból głowy -uderzenie w głowę.

Nieprzeciętne znaczenie w genezie bólu głowy odgrywają w podobny sposób wszelkie uderzenia w głowę. W wywiadzie opłaca się wobec tego zwrócić uwagę na to, czy pacjent stracił świadomość i upadł, uprawiał sporty kontaktowe, miał wydarzenie w którym uderzył się w głowę, bądź może uprawiał sporty walki. Podczas tego typu zdarzeń może dochodzić do podrażnień nerwów czaszkowych, zaburzeń kanałów półkolistych, czy zaburzeń w przepływie płynu mózgowo-rdzeniowego.

Ból głowy -porażenie nerwu.

Porażenie nerwu twarzowego, bądź inna neuralgia może wpływać na bóle głowy. Musimy zwrócić uwagę na to szczególnie gdy ból jawi się niespodzianie, występuje krótko i na pewien okres znika.

Ból głowy -problemy z oczami.

Być może Cię to zdziwi, natomiast gałki oczne poruszane są … mięśniami. Za długie wpatrywanie się w monitor komputera, bądź też innego urządzenia jest w stanie te mięśnie po prostu przemęczyć. Zmęczone i napięte mięśnie są w stanie przynosić ból w rejonie głowy. Odrębnym tematem może okazać się też nadmierna stymulacja nerwu wzrokowego, który to odbiera bodźce świetlne. Znów, za długie korzystanie z urządzeń, lub nawet krótki czas spędzony przy intensywnym świetle może wytwarzać ból.

Bóle z tyłu głowy, drętwienie z tyłu głowy.

Neuralgia Arnolda to neuralgia nerwu podpotylicznego, który to biegnie od potylicy do czoła. Podrażnienie tegoż nerwu podyktowane urazem, traumą, uszkodzeniem kręgosłupa jest w stanie wytwarzać ból połączony często z mdłościami i zaburzeniami wzroku.

Przyczyny bólu głowy z tyłu.

Niewątpliwie najczęściej spotykanym przypadkiem są bóle występujące z tyłu głowy. Jak wynika zpowyższego tekstu mogą one być spowodowane:

1. naciągnięciem więzadeł – na przykład po urazie komunikacyjnym,
  2. podrażnieniem nerwów- na przykład neuralgia Arnolda,
  3. naciągnięcie, lub nadmierne napięcie mięśni kręgosłupa, które swój przyczep mają także z tyłu głowy,
  4. nadmiernie napięte, przykurczone mięśnie przyczepiające się do czaszki- ich napięcie może wynikać na przykład z pracy siedzącej,
  5. nieprawidłowe napięcie szwów czaszki, czyli połączeń kości czaszki.

Jak widzisz nie da się jednoznacznie określić co powoduje ból głowy bez dokładnego wywiadu, oraz badania.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.