Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.

Staw biodrowy zbudowany jest z panewki, oraz osadzonej w niej głowy kości udowej. Całość stabilizowana jest torebką stawową, więzadłami i mięśniami. Gdy na przejściu głowy kości udowej w szyjkę powstaje narośl kostna mamy do czynienia z konfliktem typu CAM. Ta narośl może ograniczać ruchy głowy w panewce, a także poprzez nieprawidłowy nacisk i tarcie może niszczyć powierzchnię stawową i obrąbek. Jeśli natomiast kostna deformacja wyrasta z panewki mamy do czynienia z konfliktem typu PINCER. Narośl na tej kości także ogranicza ruchy i może niszczyć powierzchnię stawową. Część przypadków może mieć także charakter mieszany – czyli oba z wyżej wymienionych.

Konflikt panewkowo-udowy – objawy.

Typowym objawem konfliktu jest ból określany przez pacjenta jako pochodzący z biodra i/ lub z pachwiny. Taki ból często pojawia się po długim siedzeniu, jak i w trakcie chodzenia.  Kolejnym elementem jest ograniczenie ruchomości stawu biodrowego – szczególnie rotacji wewnętrznej.

Konflikt panewkowo-udowy – diagnostyka.

Diagnostyka rozpoczyna się oczywiście od dokładnego wywiadu w którym dowiadujemy się jak wyglądają objawy, od kiedy występują, ale także pytamy o wcześniejsze urazy, operacje, czy wypadki. Następnie przeprowadzane jest badanie fizykalne. Podstawowe testy diagnostyczne to:

• test FABER
  • test FADDIR,
  • test tylnego konfliktu.

Kolejnym bardzo ważnym etapem diagnostyki jest badanie obrazowe RTG, lub też rezonans magnetyczny.

Konflikt panewkowo-udowy – leczenie.

Leczenie uzależnione jest od typu patologii, a także od uszkodzeń dodatkowych jak na przykład stan obrąbka. Wyróżnia się leczenie:

• zachowawcze – polegające głównie na modyfikacji stylu życia i przyjmowaniu leków przeciwbólowych,
  • chirurgiczne- polegające na operacyjnym usunięciu patologii,
  • artroskopowe –

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.