Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.

Staw biodrowy zbudowany jest z panewki, oraz osadzonej w niej głowy kości udowej. Całość stabilizowana jest torebką stawową, więzadłami i mięśniami. Gdy na przejściu głowy kości udowej w szyjkę powstaje narośl kostna mamy do czynienia z konfliktem typu CAM. Ta narośl może ograniczać ruchy głowy w panewce, a także poprzez nieprawidłowy nacisk i tarcie może niszczyć powierzchnię stawową i obrąbek. Jeśli natomiast kostna deformacja wyrasta z panewki mamy do czynienia z konfliktem typu PINCER. Narośl na tej kości także ogranicza ruchy i może niszczyć powierzchnię stawową. Część przypadków może mieć także charakter mieszany – czyli oba z wyżej wymienionych.

Konflikt panewkowo-udowy – objawy.

Typowym objawem konfliktu jest ból określany przez pacjenta jako pochodzący z biodra i/ lub z pachwiny. Taki ból często pojawia się po długim siedzeniu, jak i w trakcie chodzenia.  Kolejnym elementem jest ograniczenie ruchomości stawu biodrowego – szczególnie rotacji wewnętrznej.

Konflikt panewkowo-udowy – diagnostyka.

Diagnostyka rozpoczyna się oczywiście od dokładnego wywiadu w którym dowiadujemy się jak wyglądają objawy, od kiedy występują, ale także pytamy o wcześniejsze urazy, operacje, czy wypadki. Następnie przeprowadzane jest badanie fizykalne. Podstawowe testy diagnostyczne to:

• test FABER
  • test FADDIR,
  • test tylnego konfliktu.

Kolejnym bardzo ważnym etapem diagnostyki jest badanie obrazowe RTG, lub też rezonans magnetyczny.

Konflikt panewkowo-udowy – leczenie.

Leczenie uzależnione jest od typu patologii, a także od uszkodzeń dodatkowych jak na przykład stan obrąbka. Wyróżnia się leczenie:

• zachowawcze – polegające głównie na modyfikacji stylu życia i przyjmowaniu leków przeciwbólowych,
  • chirurgiczne- polegające na operacyjnym usunięciu patologii,
  • artroskopowe –

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.