Łokieć golfisty. Zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Nadkłykieć przyśrodkowy kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (położonej dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni zginających nadgarstek. Powtarzające się ruchu, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C.

Łokieć golfisty -diagnostyka różnicowa.

Aby przeprowadzić skuteczne leczenie należy wykluczyć inne czynniki patologiczne jak:

• Ucisk na nerw- to sytuacja w której nerw jest uciskany/ drażniony przez sąsiednie struktury takie jak: mięśnie, więzadła, czy kość. Drażniony nerw może dawać objawy podobne do tych jakie daje łokieć golfisty.
  • Uszkodzenie więzadeł przyśrodkowych stawu łokciowego- mowa tutaj o urazie typu naciągnięcie lub naderwanie.
  • Choroba zwyrodnieniowa stawu łokciowego.
  • Zespół ciasnoty międzypowięziowej, czyli sytuacja w której przegrody mięśniowe uciskają na struktury biegnące pomiędzy nimi, czyli na przykład nerwy lub naczynia krwionośne.

Najbardziej charakterystycznym objawem w łokciu golfisty jest ból oraz wyraźna tkliwość w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Ból ten nasila się przy prowokacji grupy zginaczy- zginania z oporem. Do innych objawów zaliczyć można też ból przy zaciskaniu ręki w pięść, krążeniu nadgarstkami, oraz wyczuwalne zwiększone napięcie mięśni zginaczy. Naszą diagnostykę można wspomóc badaniem obrazowym jak: USG, RTG, czy rezonans magnetyczny.

Łokieć golfisty-leczenie.

Fizjoterapia obejmowała będzie wszelkie metody powodujące rozluźnienie i zmniejszenie napięcia mięśni:

• terapia powięziowa,
  • terapia falą uderzeniową,
  • suche igłowanie,
  • masaż,
  • rozciąganie.

Oczywiście w trakcie rehabilitacji konieczne jest zrezygnowanie z powtarzających się ruchów które przyczyniają się do zwiększenia napięcia mięśniowego.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.