Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć bczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia.

Łokieć tenisisty -diagnostyka różnicowa.

Aby przeprowadzić skuteczne leczenie należy wykluczyć inne czynniki patologiczne jak:

• ucisk na nerw- lokalne struktury otaczające nerw na jego drodze mogą powodować jego drażnienie i wywoływać tym samym nieprzyjemne doznania,
  • uszkodzenie więzadeł pobocznych stawu łokciowego- mowa tutaj o naciągnięciu, naderwaniu lub całkowitym zerwaniu więzadeł,
  • choroba zwyrodnieniowa stawu łokciowego,
  • zespół ciasnoty międzypowięziowej, nadmierne ciśnienie w przegrodach międzymięśniowych może doprowadzać do ucisku na struktury takie jak nerwy czy naczynia krwionośne,
  • zespół odwracacza- to jest nadmierne napięcie mięśnia odwracacza (musculus supinator).

Łokieć tenisisty- diagnozowanie.

Najbardziej charakterystycznym objawem w łokciu tenisisty jest ból oraz wyraźna tkliwość w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból ten nasila się przy prowokacji grupy prostowników- prostowania z oporem, czy testu krzesełkowego. Test krzesła to standardowy test którego zadaniem jest wykrycie opisywanego problemu. Jego wykonanie jest następujące: pacjent proszony jest o podniesienie krzesła chwytając je nachwytem, to jest stroną dłoniową skierowaną w dół. Pojawienie się znajomego bólu w okolicy łokcia oznacza wynik pozytywny. Do innych objawów zaliczyć można też ból przy zaciskaniu ręki w pięść, krążeniu nadgarstkami, oraz wyczuwalne zwiększone napięcie mięśni prostowników. Naszą diagnostykę można wspomóc badaniem obrazowym jak: USG, RTG, czy rezonans magnetyczny.

Łokieć tenisisty- leczenie.

Leczenie obejmuje wszelkie metody powodujące rozluźnienie i zmniejszenie napięcia mięśni prostowników nadgarstka:

• terapia powięziowa,
  • terapia falą uderzeniową,
  • suche igłowanie,
  • masaż,
  • terapia manualna,
  • rozciąganie.

Oczywiście w trakcie rehabilitacji konieczne jest zrezygnowanie z powtarzających się ruchów które przyczyniają się do zwiększenia napięcia mięśniowego.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.