Odcinek piersiowy kręgosłupa – ćwiczenia

Odcinek piersiowy kręgosłupa, określany jest często przez pacjentów jako „ból między łopatkami”, „ból wchodzący pod łopatkę”, albo też „ból przeszywający od tyłu do przodu, aż do mostka”. Wszystkie te bóle mają ze sobą jedną wspólną rzecz – tak jak kręgosłup piersiowy mocno połączone są z klatką piersiową !

Jak zbudowany jest kręgosłup piersiowy ?

Zanim przejdziemy do „leczenia” danego problemu musimy dowiedzieć się jak jest zbudowany ten rejon, aby mieć wiedzę co dokładnie chcemy zmobilizować/ rozciągnąć/ wzmocnić.

Odcinek piersiowy kręgosłupa zbudowany jest z 12 kręgów, od góry łączy się z odcinkiem szyjnym (przejście szyjno- piersiowe), od dołu z odcinkiem lędźwiowym (przejście piersiowo-lędźwiowe). Pomiędzy kręgami znajdują się dyski podobnie jak na całej długości kręgosłupa. Bardzo ważnym elementem są żebra, które łączą się z kręgami piersiowymi za pomocą stawów:

• żebrowo-kręgowych, czyli połączenie głowy żebra z dwoma sąsiadującymi ze sobą trzonami kręgu,
  • żebrowo-poprzecznych, gdzie żebro łączy się z wyrostkiem poprzecznym danego kręgu.

Ta informacja mówi nam, że ruchy żeber będą wpływały na ruchy kręgów piersiowych i na odwrót. Co to oznacza w praktyce ? Że obecne, lub przebyte w przeszłości urazy żeber mogą wpływać na napięcia mięśni, więzadeł, stawów i w konsekwencji na ustawienie samych kręgów piersiowych. Złamane w przeszłości żebro, upadek z drabiny na bok, kopanie po żebrach na treningach sztuk walki mogą doprowadzić w przyszłości do bólu kręgosłupa piersiowego !

Jakie ruchy zachodzą w kręgosłupie piersiowym ?

W odcinku piersiowym kręgosłupa wyróżniamy następujące ruchy:

• zgięcie – wyprost,
  • rotacja w lewo – rotacja w prawo,
  • skłon boczny w lewo – skłon boczny w prawo.

Podczas ruchu wyprostu kręgi poruszają się względem siebie w taki sposób, że krąg położony wyżej przemieszcza się ku tyłowi. Ruch ten ograniczany jest zarówno przez elementy kostne jak i tkanki miękkie. W przypadku zgięcia powierzchnie kręgowe tylne oddalają się od siebie. Ruchy rotacyjne – są pokaźne ponieważ powierzchnie stawowe są do tego odpowiednio ukształtowane. Dlatego też odcinek piersiowy ma ponad 3 razy większe możliwości rotacji niż odcinek lędźwiowy. Każdy ruch tego odcinka przenosi się także przez żebra na połączenia:

• żebra- mostek
  • żebra – kręgosłup.

Jeżeli więc wykonujesz skręt (rotację) w prawo dochodzi do:

• uwypuklenia tylnej części żebra po stronie prawej,
  • spłaszczenie tylnej części żebra po stronie lewej,
  • uwypuklenia przedniej części żebra po stronie lewej,
  • spłaszczenia przedniej części żebra po stronie prawej.

Wszystkie te ruchy wymagają „przemieszczeń” na połączeniach żeber z chrząstkami i kręgami.

Mobilizacja do rotacji w klęku podpartym.

Mobilizacja do rotacji w klęku na jednej nodze.

Mobilizacja do rotacji + mobilizacja żeber.

Mobilizacja do zgięcia bocznego.

Mobilizacja do wyprostu na wałku.

Mobilizacja do wyprostu na piłce.

Mobilizacja do rotacji w leżeniu bokiem.

Mobilizacja przepony.

Elongacja (wydłużenie) kręgosłupa.

Wzmocnienie prostownika grzbietu w odcinku piersiowym.

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.