Ostroga piętowa a zapalenie rozcięgna podeszwowego.

Ból w okolicy pięty pojawiający się podczas chodzenia nie koniecznie musi wynikać z urazu np. skręcenia kostki. Jeśli pojawia się powoli i z czasem narasta może świadczyć o przewlekłym charakterze i zwiastować zapalenie rozcięgna podeszwowego.

Pierwszym i podstawowym objawem problemów z rozcięgnem podeszwowym jest ból w okolicy kości piętowej od strony podeszwowej stopy. Ból nasila się szczególnie pod wpływem nadmiernego nadwyrężania. Charakterystycznym objawem jest ból pojawiający się z samego rana zaraz po wstaniu z łóżka. Skąd bierze się ten problem oraz jak z nim walczyć przeczytasz w poniższym tekście.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego- przyczyny.

Bardzo istotnym czynnikiem w etiologi problemów z rozcięgnem podeszwowym jest odpowiednia budowa stopy, to jest występowanie naturalnych wyniosłości wspieranych przez prawidłowo napięte mięśnie. Jeśli napięcie mięśniowe jest zbyt słabe wysklepienie przyśrodkowe może opadać, doprowadzając do płaskostopia. Sprzyja to nadmiernym obciążeniom rozcięgna. Płaskostopie to przypadłość w której łuk podłużny stopy opada, tworząc stopę płaską. Zmniejsza się funkcja amortyzująca stopy, kości w stawach układają się nieprawidłowo a mięśnie i więzadła są nieprawidłowo napięte. Innym defektem w obrębie stopy jest stopa wydrążona. To sytuacja w której mięśnie podeszwowej strony nadmiernie napinają się, stopa staje się krótsza, jakby „ściśnięta”. Ta sytuacja również powoduje nieprawidłowości na tkankach miękkich. Należy także zaznaczyć, że nieprawidłowości w stopie odbijają się na całym ciele, zmieniając ułożenie miednicy i poszczególnych części ciała względem siebie. Warto wspomnieć także o teorii łańcuchów mięśniowo- powięziowych, która mówi, że przyczep końcowy danego mięśnia łączy się niejako z przyczepem następnego mięśnia wobec czego poszczególne mięśnie łączą się tworząc całe taśmy. Nadmierne napięcie danego mięśnia może więc przenosić nadmierne napięcie na cały łańcuch.

Problem z rozcięgnem należy odróżnić od:

• podrażnienia korzeni nerwowych,
  • ucisku na nerw piszczelowy oraz jego gałęzi,
  • obrzęku pourazowego,
  • zapalenia kaletki ścięgna Achillesa,
  • utrudnionego przepływu krwi i zastojów.

Tytułowe ostrogi to nic innego jak narośl na kości piętowej od strony podeszwowej. Taka narośl jest widoczna na zdjęciu RTG jednak nie każdy pacjent z tego typu dolegliwościami posiada takie narośla, około 50% pacjentów je posiada. Źródłem bólu jest bowiem stan zapalny w miejscu przyczepu rozcięgna podeszwowego do kości, a nie same zmiany kostne. W tym miejscu z biegiem czasu powstają mikrozwapnienia

Ostroga piętowa – leczenie.

Leczenie w wielu przypadkach jest długotrwałe, ale dosyć skuteczne – ok. 90% pacjentów pozbywa się swojego problemu bezoperacyjnie. Leczenie opiera się na wielu aspektach i może zawierać:

• podanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych, aby okresowo zniwelować ból,
  • ćwiczenia rozciągające/ zmniejszające napięcie mięśni łydki i stopy, pamiętamy o pracy z całym łańcuchem mięśniowo- powięziowym,
  • różne formy masażu, w tym masaż tkanek głębokich, który zmniejsza napięcie mięśniowe i usprawnia przepływ płynów tkankowych,
  • terapia falą uderzeniową,
  • dopasowanie odpowiedniego obuwia, a jeśli zajdzie taka potrzeba to zastosowanie specjalnie dobranych wkładek ortopedycznych.

W przeszłości ostrogi piętowe które nie zmniejszały się pod wpływem rehabilitacji były operowane jednak obecnie odchodzi się od takich pomysłów.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.