Rekonstrukcja ACL- ćwiczenia w 1 fazie.

Celem pierwszego okresu rehabilitacji po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego są:

  • Kontrola wysięku,
  • Kontrola bólu,
  • Kontrola stanu zapalnego,
  • Ćwiczenie zdrowych części ciała,
  • Ćwiczenie poprawiające pracę układu krwionośnego,
  • Minimalizacja spadku siły i obwodów mięśniowych.

Oczywiście jest kilka metod rekonstrukcji zerwanego więzadła, a o jego wyborze decyduje lekarz operator. Bardzo ważne są także urazy towarzyszące, dlatego też przed wykonywaniem ćwiczeń powinieneś skonsultować się z lekarzem/fizjoterapeutą.

Zanim zaczniesz pamiętaj ! Ćwiczenia dotyczą tylko izolowanego urazu Acl i nie jest przeznaczony dla każdego, o jego dopasowaniu powinieneś porozmawiać z osobą prowadzącą.

Ćwiczenia poprawiające zgięcie i wyprost.

  1. Ślizganie piętą do pośladka leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do pośladka ślizgając stopą po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 1. Ślizganie piętą do pośladka siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do krzesła wykonując zgięcie w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 2. Toczenie piłki leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogami ułożonymi na dużej piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piłkę do siebie, wykonując zgięcie w kolanach,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 3. Toczenie piłki siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną, opartą na piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę tocząc piłkę po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 4. Ćwiczenie wyprostu z taśmą thera-band.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) lekko ugiętą w kolanie,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym naciągając jednocześnie taśmę thera-band,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie polega na aktywnym wyproście kolana. Błędem jest bierne ciągnięcie za taśmę, która wykonuje przeprost.

  1. 5 Ćwiczenie wyprostu przez nacisk na ręcznik.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą „wyprostowaną” (zakładając przykurcz zgięciowy), pod kolanem znajduje się zwinięty ręcznik,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym wciskając kolano w ręcznik,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,
  1. 6 Bierne rozciąganie tylnej ściany kolana.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, operowana noga wyprostowana, ułożona na lekkim podwyższeniu (piłce),
  • Ruch- w tym ćwiczeniu nie wykonujemy żadnego ruchu, a jedynie biernie rozciągamy tylną ścianę kolana,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie polega na biernym rozciąganiu przykurczonych struktur ! Wykonujemy je tylko wtedy gdy występuje przykurcz zgięciowy. Wykonywanie tego ćwiczenia gdy mamy już pełen wyprost/ przeprost może powodować naciąganie się więzadła.

  1. 7. Wyprost nogi zakrocznej.
  • Pozycja wyjściowa- stojąca, noga operowana w zakroku z piętą oderwaną od podłoża,
  • Ruch- delikatnie odkładamy piętę na podłoże prostując nogę w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy jeśli mamy zgodę na obciążanie kończyny.

Ćwiczenia poprawiające siłę.

2.0. SLR unoszenie wyprostowanej nogi.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, obie nogi wyprostowane,
  • Ruch- wyprostuj stopę w stawie skokowym, wyprostuj kolano i wykonaj zgięcie w biodrze unosząc nogę do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.1. SLR unoszenie nogi aktywując przywodziciele.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi operowanej, noga zdrowa zgięta i przeniesiona do przodu,
  • Ruch- wyprostowaną nogę unosimy do góry aktywując przywodziciele,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.2. Aktywacja mięśni pośladkowych.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi zdrowej,
  • Ruch- nogę zgiętą w kolanie (zablokowaną w ortezie) unieś do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie z zablokowanym kolanie.

Ćwiczenia aktywujące stopy.

3.0. Krążenie stopami.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Więcej artykułów

Urazy stożka rotatorów

Uszkodzenie stożka rotatorów charakteryzuje się bólem i osłabieniem barku w wyniku naderwania ścięgien stożka rotatorów i często wiąże się z zapaleniem kaletki podbarkowej. Stożek rotatorów to seria czterech mięśni otaczających głowę kości ramiennej, które przyczepiają się do kości za pomocą ścięgien. Mięśnie przyczepiają się z jednej strony do łopatki, a z drugiej do głowy kości ramiennej. Główną funkcją stożka rotatorów jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w środku panewki i ważne jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w panewce podczas inicjowania ruchu barku, takiego jak sięganie nad głowę lub wykonywanie jakiejkolwiek czynności wymagającej siły barku . Stożek  rotatorów jest również ważny dla utrzymania stabilności barku i kierowania ruchem barku.

Zamrożony bark

Zamrożony bark, znany również jako „adhezyjne zapalenie torebki” lub „zapalenie okołostawowe barku”, jest częstym stanem charakteryzującym się bólem i utratą zakresu ruchomości w barku. Zamrożony bark to zbiór objawów, których cechą charakterystyczną jest utrata zarówno czynnego, jak i biernego ruchu barku. Dokładna etiologia pozostaje niejasna i istnieją kontrowersje dotyczące tego, czy leżący u podstaw proces jest stanem zapalnym, włókniącym czy neurodystroficznym. Niezależnie od źródła wspólnym czynnikiem jest obkurczenie torebki stawu ramiennego która to właśnie ogranicza ruchy we wszystkich płaszczyznach stawu ramiennego.

Zapalenie kaletki podbarkowej

Kaletka podbarkowa to niewielka struktura przypominająca poduszeczkę wypełnioną płynem. Znajduje się ona na granicy mięśnia

Zespół kanału Guyona- drętwienie 4 i 5 palca

Zespół kanału Guyona można ogólnie zdefiniować jako neuropatię uciskową nerwu łokciowego na poziomie nadgarstka. Tunel przez który przechodzi nerw łokciowy, czyli kanał Guyona, ma złożoną i zmienną anatomię. Różne czynniki mogą predysponować do wystąpienia zespołu cieśni. Pomocne może być leczenie zachowawcze, takie jak modyfikacja aktywności, ale często wskazana jest chirurgiczna eksploracja kanału łokciowego z  dekompresją nerwu łokciowego.

Chcesz omówić problem lub umówić szybką wizytę ?

Uważam, że w pracy z ludźmi niezwykle ważne jest podejście do pacjenta. Masz dwie opcje kontaktu ze mną: Pierwsza to kontakt telefoniczny (staram się zawsze odbierać, jeżeli nie mogę oddzwaniam tak szybko, jak tylko to możliwe). Druga to skorzystanie z formularza i umówienie się ze mną na pierwszą wizytę. Decyzja należy do Ciebie.