Rekonstrukcja ACL- ćwiczenia w 1 fazie.

Celem pierwszego okresu rehabilitacji po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego są:

  • Kontrola wysięku,
  • Kontrola bólu,
  • Kontrola stanu zapalnego,
  • Ćwiczenie zdrowych części ciała,
  • Ćwiczenie poprawiające pracę układu krwionośnego,
  • Minimalizacja spadku siły i obwodów mięśniowych.

Oczywiście jest kilka metod rekonstrukcji zerwanego więzadła, a o jego wyborze decyduje lekarz operator. Bardzo ważne są także urazy towarzyszące, dlatego też przed wykonywaniem ćwiczeń powinieneś skonsultować się z lekarzem/fizjoterapeutą.

Zanim zaczniesz pamiętaj ! Ćwiczenia dotyczą tylko izolowanego urazu Acl i nie jest przeznaczony dla każdego, o jego dopasowaniu powinieneś porozmawiać z osobą prowadzącą.

Ćwiczenia poprawiające zgięcie i wyprost.

  1. Ślizganie piętą do pośladka leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do pośladka ślizgając stopą po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 1. Ślizganie piętą do pośladka siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do krzesła wykonując zgięcie w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 2. Toczenie piłki leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogami ułożonymi na dużej piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piłkę do siebie, wykonując zgięcie w kolanach,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 3. Toczenie piłki siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną, opartą na piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę tocząc piłkę po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 4. Ćwiczenie wyprostu z taśmą thera-band.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) lekko ugiętą w kolanie,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym naciągając jednocześnie taśmę thera-band,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie polega na aktywnym wyproście kolana. Błędem jest bierne ciągnięcie za taśmę, która wykonuje przeprost.

  1. 5 Ćwiczenie wyprostu przez nacisk na ręcznik.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą „wyprostowaną” (zakładając przykurcz zgięciowy), pod kolanem znajduje się zwinięty ręcznik,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym wciskając kolano w ręcznik,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,
  1. 6 Bierne rozciąganie tylnej ściany kolana.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, operowana noga wyprostowana, ułożona na lekkim podwyższeniu (piłce),
  • Ruch- w tym ćwiczeniu nie wykonujemy żadnego ruchu, a jedynie biernie rozciągamy tylną ścianę kolana,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie polega na biernym rozciąganiu przykurczonych struktur ! Wykonujemy je tylko wtedy gdy występuje przykurcz zgięciowy. Wykonywanie tego ćwiczenia gdy mamy już pełen wyprost/ przeprost może powodować naciąganie się więzadła.

  1. 7. Wyprost nogi zakrocznej.
  • Pozycja wyjściowa- stojąca, noga operowana w zakroku z piętą oderwaną od podłoża,
  • Ruch- delikatnie odkładamy piętę na podłoże prostując nogę w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy jeśli mamy zgodę na obciążanie kończyny.

Ćwiczenia poprawiające siłę.

2.0. SLR unoszenie wyprostowanej nogi.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, obie nogi wyprostowane,
  • Ruch- wyprostuj stopę w stawie skokowym, wyprostuj kolano i wykonaj zgięcie w biodrze unosząc nogę do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.1. SLR unoszenie nogi aktywując przywodziciele.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi operowanej, noga zdrowa zgięta i przeniesiona do przodu,
  • Ruch- wyprostowaną nogę unosimy do góry aktywując przywodziciele,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.2. Aktywacja mięśni pośladkowych.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi zdrowej,
  • Ruch- nogę zgiętą w kolanie (zablokowaną w ortezie) unieś do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie z zablokowanym kolanie.

Ćwiczenia aktywujące stopy.

3.0. Krążenie stopami.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Więcej artykułów

Endoproteza biodra-małoinwazyjny dostęp przedni.

Endoprotezoplastyka biodra to zabieg polegający na usunięciu elementów stawu biodrowego i zastąpieniu go elementami sztucznymi. Zabieg ten może być częściowy- jeśli wymieniany jest jeden komponent (biodrowy/ udowy), lub całościowy, w przypadku gdy operator wstawia element biodrowy i udowy. Klasycznym sposobem wykonania jest dojście boczne, od jakiegoś czasu natomiast istnienie możliwość wykonania tak zwanego małoinwazyjnego dojścia przedniego. Ten rodzaj zabiegu, jeżeli jest możliwy, jest dużo bardziej korzystny dla pacjenta, gdyż jest sposobem „międzymięśniowym”. Oznacza to, że podczas zabiegu, ortopeda dostając się do stawu biodrowego nie rozcina mięśni, a dociera do stawu pomiędzy nimi. Sytuacja ta sprawia, że nie dochodzi do uszkodzenia mięśni w wyniku czego powrót pacjenta do zdrowia jest dużo szybszy !

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.

Odcinek piersiowy kręgosłupa – ćwiczenia

Odcinek piersiowy kręgosłupa, określany jest często przez pacjentów jako „ból między łopatkami”, „ból wchodzący pod łopatkę”, albo też „ból przeszywający od tyłu do przodu, aż do mostka”. Wszystkie te bóle mają ze sobą jedną wspólną rzecz – tak jak kręgosłup piersiowy mocno połączone są z klatką piersiową !

Chcesz omówić problem lub umówić szybką wizytę ?

Uważam, że w pracy z ludźmi niezwykle ważne jest podejście do pacjenta. Masz dwie opcje kontaktu ze mną: Pierwsza to kontakt telefoniczny (staram się zawsze odbierać, jeżeli nie mogę oddzwaniam tak szybko, jak tylko to możliwe). Druga to skorzystanie z formularza i umówienie się ze mną na pierwszą wizytę. Decyzja należy do Ciebie.