Rekonstrukcja ACL- ćwiczenia w 1 fazie.

Celem pierwszego okresu rehabilitacji po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego są:

  • Kontrola wysięku,
  • Kontrola bólu,
  • Kontrola stanu zapalnego,
  • Ćwiczenie zdrowych części ciała,
  • Ćwiczenie poprawiające pracę układu krwionośnego,
  • Minimalizacja spadku siły i obwodów mięśniowych.

Oczywiście jest kilka metod rekonstrukcji zerwanego więzadła, a o jego wyborze decyduje lekarz operator. Bardzo ważne są także urazy towarzyszące, dlatego też przed wykonywaniem ćwiczeń powinieneś skonsultować się z lekarzem/fizjoterapeutą.

Zanim zaczniesz pamiętaj ! Ćwiczenia dotyczą tylko izolowanego urazu Acl i nie jest przeznaczony dla każdego, o jego dopasowaniu powinieneś porozmawiać z osobą prowadzącą.

Ćwiczenia poprawiające zgięcie i wyprost.

  1. Ślizganie piętą do pośladka leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do pośladka ślizgając stopą po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 1. Ślizganie piętą do pośladka siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę do krzesła wykonując zgięcie w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 2. Toczenie piłki leżąc.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogami ułożonymi na dużej piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piłkę do siebie, wykonując zgięcie w kolanach,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 3. Toczenie piłki siedząc.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) wyprostowaną, opartą na piłce,
  • Ruch- aktywnie przyciągnij piętę tocząc piłkę po podłożu,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenia wykonuj do pojawienia się dyskomfortu, lub do kąta określonego przez osobę prowadzącą.

  1. 4. Ćwiczenie wyprostu z taśmą thera-band.
  • Pozycja wyjściowa- siedząca z nogą (operowaną) lekko ugiętą w kolanie,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym naciągając jednocześnie taśmę thera-band,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie polega na aktywnym wyproście kolana. Błędem jest bierne ciągnięcie za taśmę, która wykonuje przeprost.

  1. 5 Ćwiczenie wyprostu przez nacisk na ręcznik.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem z nogą „wyprostowaną” (zakładając przykurcz zgięciowy), pod kolanem znajduje się zwinięty ręcznik,
  • Ruch- aktywnie wyprostuj nogę w stawie kolanowym wciskając kolano w ręcznik,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 15 powtórzeń,
  1. 6 Bierne rozciąganie tylnej ściany kolana.
  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, operowana noga wyprostowana, ułożona na lekkim podwyższeniu (piłce),
  • Ruch- w tym ćwiczeniu nie wykonujemy żadnego ruchu, a jedynie biernie rozciągamy tylną ścianę kolana,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie polega na biernym rozciąganiu przykurczonych struktur ! Wykonujemy je tylko wtedy gdy występuje przykurcz zgięciowy. Wykonywanie tego ćwiczenia gdy mamy już pełen wyprost/ przeprost może powodować naciąganie się więzadła.

  1. 7. Wyprost nogi zakrocznej.
  • Pozycja wyjściowa- stojąca, noga operowana w zakroku z piętą oderwaną od podłoża,
  • Ruch- delikatnie odkładamy piętę na podłoże prostując nogę w kolanie,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 powtórzenia po 1 minucie.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy jeśli mamy zgodę na obciążanie kończyny.

Ćwiczenia poprawiające siłę.

2.0. SLR unoszenie wyprostowanej nogi.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie tyłem, obie nogi wyprostowane,
  • Ruch- wyprostuj stopę w stawie skokowym, wyprostuj kolano i wykonaj zgięcie w biodrze unosząc nogę do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń.

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.1. SLR unoszenie nogi aktywując przywodziciele.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi operowanej, noga zdrowa zgięta i przeniesiona do przodu,
  • Ruch- wyprostowaną nogę unosimy do góry aktywując przywodziciele,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie zablokowanej na 0*.

2.2. Aktywacja mięśni pośladkowych.

  • Pozycja wyjściowa- leżenie na boku nogi zdrowej,
  • Ruch- nogę zgiętą w kolanie (zablokowaną w ortezie) unieś do góry,
  • Ilość powtórzeń- zgodnie z zaleceniami osoby prowadzącej, np. 3 serie po 10 powtórzeń,

Uwaga ! Ćwiczenie wykonujemy w ortezie z zablokowanym kolanie.

Ćwiczenia aktywujące stopy.

3.0. Krążenie stopami.

Udostępnij:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Więcej artykułów

Uszkodzenie łąkotek- ćwiczenia w 1 fazie.

Łąkotka to niewielka struktura zbudowana z tkanki chrzęstnej. Ma kształt półksiężyca i znajduje się w kolanie pomiędzy kością udową a piszczelową. W każdym kolanie znajdują

Endoprotezoplastyka biodra- ćwiczenia w 1 fazie.

Okres przedoperacyjny. W większości przypadków zabieg endoprotezoplastyki jest zabiegiem planowanym w związku z czym pacjent może i powinien się do niego odpowiednio przygotować. Bardzo ważne

Chcesz omówić problem lub umówić szybką wizytę ?

Uważam, że w pracy z ludźmi niezwykle ważne jest podejście do pacjenta. Masz dwie opcje kontaktu ze mną: Pierwsza to kontakt telefoniczny (staram się zawsze odbierać, jeżeli nie mogę oddzwaniam tak szybko, jak tylko to możliwe). Druga to skorzystanie z formularza i umówienie się ze mną na pierwszą wizytę. Decyzja należy do Ciebie.