Choroba Osgood-Schlatter

Choroba Osgooda-Schlattera charakteryzuje się zapaleniem płytki wzrostowej kończyny dolnej nieco poniżej rzepki, na wyniosłości kostnej – guzowatości piszczeli. Guzowatość piszczeli jest przyczepem kostnym dużego, potężnego mięśnia uda (mięsień czworogłowy uda) do dużej kości podudzia (piszczeli). Płytka wzrostu jest obszarem względnej słabości, a jej uszkodzenie następuje w wyniku powtarzających się przeciążeń lub (zbyt) intensywnych ćwiczeń. Jest to stan przejściowy, rzadko występujący po 16 roku życia.

Choroba Osgood-Schlatter -Typowe objawy.

• Pod kolanem widoczna jest lekko opuchnięta, ciepła i tkliwa guzowatość piszczeli.
  • Ból pojawia się podczas aktywności, zwłaszcza prostowania nogi wbrew sile (wchodzenie po schodach, skakanie, głębokie zgięcia kolan lub podnoszenie ciężarów) lub po dłuższym okresie intensywnych ćwiczeń u nastolatka. W późniejszym okresie ból pojawia się w trakcie aktywności i po niej. Natomiast w przypadku postępującej patologii także podczas spoczynku.
  • Zmiany widoczne na obrazowaniu RTG.

Osgood-Schlatter- czynniki  ryzyka.

• Zbyt agresywny trening i nie dostosowanie obciążeń do stanu kondycji fizycznej, brak okresu przygotowawczego w periodyzacji treningowej

• Nadwaga

• Występuje u chłopców w wieku od 11 do 18 lat

• Szybki wzrost szkieletu

• Słaba kondycja fizyczna (siła, elastyczność)

Środki zapobiegawcze:

1. Schudnąć lub utrzymać idealną wagę ciała.
  2. Odpowiednia rozgrzewka.
  3. Utrzymuj odpowiednią kondycję, która obejmuje siłę mięśni, elastyczność i trening wytrzymałościowy oraz sprawność sercowo-naczyniową.
  4. Ćwicz umiarkowanie, unikając skrajności.
  5. Nie unikaj okresu przygotowawczego w cyklu rocznym.
  6. Stosuj odpowiednią technikę ćwiczeń.

Rokowanie.

Łagodne przypadki osteochondrozy można rozwiązać przy niewielkim zmniejszeniu  poziomu aktywności, natomiast przypadki umiarkowane do ciężkich mogą wymagać znacznego zmniejszenia aktywności, a czasami unieruchomienia na 3 do 4 miesięcy. Zalecane jest wprowadzenie fizjoterapii i odpowiednich ćwiczeń.

Do leczenia zastosować można leki oraz lód w celu złagodzenia bólu; ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, zwłaszcza mięśnia czworogłowego i ścięgna podkolanowego. Ważnym aspektem jest wykluczenie czynności powodujących ból (podskoki, sprinty). Opaska rzepki, usztywnienie między rzepką a guzkiem piszczelowym na szczycie ścięgna rzepki, może pomóc złagodzić objawy. W rzadkich przypadkach niepowodzenia leczenia zachowawczego u rosnącego pacjenta zalecana jest operacja chirurgiczna, a po osiągnięciu dojrzałości kostnej jest niekiedy konieczna, gdy odłamy kostne stają się bolesne.

Guzowatość piszczeli.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.