Choroba Osgood-Schlatter

Choroba Osgooda-Schlattera charakteryzuje się zapaleniem płytki wzrostowej kończyny dolnej nieco poniżej rzepki, na wyniosłości kostnej – guzowatości piszczeli. Guzowatość piszczeli jest przyczepem kostnym dużego, potężnego mięśnia uda (mięsień czworogłowy uda) do dużej kości podudzia (piszczeli). Płytka wzrostu jest obszarem względnej słabości, a jej uszkodzenie następuje w wyniku powtarzających się przeciążeń lub (zbyt) intensywnych ćwiczeń. Jest to stan przejściowy, rzadko występujący po 16 roku życia.

Choroba Osgood-Schlatter -Typowe objawy.

• Pod kolanem widoczna jest lekko opuchnięta, ciepła i tkliwa guzowatość piszczeli.
  • Ból pojawia się podczas aktywności, zwłaszcza prostowania nogi wbrew sile (wchodzenie po schodach, skakanie, głębokie zgięcia kolan lub podnoszenie ciężarów) lub po dłuższym okresie intensywnych ćwiczeń u nastolatka. W późniejszym okresie ból pojawia się w trakcie aktywności i po niej. Natomiast w przypadku postępującej patologii także podczas spoczynku.
  • Zmiany widoczne na obrazowaniu RTG.

Osgood-Schlatter- czynniki  ryzyka.

• Zbyt agresywny trening i nie dostosowanie obciążeń do stanu kondycji fizycznej, brak okresu przygotowawczego w periodyzacji treningowej

• Nadwaga

• Występuje u chłopców w wieku od 11 do 18 lat

• Szybki wzrost szkieletu

• Słaba kondycja fizyczna (siła, elastyczność)

Środki zapobiegawcze:

1. Schudnąć lub utrzymać idealną wagę ciała.
  2. Odpowiednia rozgrzewka.
  3. Utrzymuj odpowiednią kondycję, która obejmuje siłę mięśni, elastyczność i trening wytrzymałościowy oraz sprawność sercowo-naczyniową.
  4. Ćwicz umiarkowanie, unikając skrajności.
  5. Nie unikaj okresu przygotowawczego w cyklu rocznym.
  6. Stosuj odpowiednią technikę ćwiczeń.

Rokowanie.

Łagodne przypadki osteochondrozy można rozwiązać przy niewielkim zmniejszeniu  poziomu aktywności, natomiast przypadki umiarkowane do ciężkich mogą wymagać znacznego zmniejszenia aktywności, a czasami unieruchomienia na 3 do 4 miesięcy. Zalecane jest wprowadzenie fizjoterapii i odpowiednich ćwiczeń.

Do leczenia zastosować można leki oraz lód w celu złagodzenia bólu; ćwiczenia rozciągające i wzmacniające, zwłaszcza mięśnia czworogłowego i ścięgna podkolanowego. Ważnym aspektem jest wykluczenie czynności powodujących ból (podskoki, sprinty). Opaska rzepki, usztywnienie między rzepką a guzkiem piszczelowym na szczycie ścięgna rzepki, może pomóc złagodzić objawy. W rzadkich przypadkach niepowodzenia leczenia zachowawczego u rosnącego pacjenta zalecana jest operacja chirurgiczna, a po osiągnięciu dojrzałości kostnej jest niekiedy konieczna, gdy odłamy kostne stają się bolesne.

Guzowatość piszczeli.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.