Zwyrodnienia kręgosłupa- czy one bolą ?

Ból kręgosłupa w obecnych czasach to prawdziwa plaga. Dotyka coraz młodsze osoby, które nie mogą sobie z tym w żaden sposób poradzić. Ten problem może mieć jednak różne źródła, a odnalezienie prawdziwej przyczyny jest kluczowe w procesie leczenia. Mówiąc krótko nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: „jak uwolnić się od bólu kręgosłupa”?

Trzech pacjentów.

Do gabinetu zawitało trzech pacjentów:

• Adam- 35 lat, pracujący fizycznie,

Mam strasznie zniszczony kręgosłup, zrobiłem RTG i wyszły mi zwyrodnienia, osteofity”.

• Barbara- 40 lat, sprzątaczka,

Mój kręgosłup się rozsypuje, na rezonansie wyszły przepukliny”.

• Celina- 20 lat, studentka, aktywna sportowo:

„Strasznie boli mnie kręgosłup, nie wiem dlaczego. Wszyscy mówią, że to rwa, ale ja mam jakoś dziwnie ustawioną miednicę”.

Wszyscy pacjenci: A, B i C mają dokładnie takie same objawy: Ból kręgosłupa rozchodzący się na boki, ból pośladka schodzący do nogi. Wszyscy mają problem z ruchami kręgosłupa, nie mogą się schylić aby zawiązać buta, nie mogą także wykonywać skrętów. Najgorzej jest rano, po przebudzeniu.

Takie same objawy, różna przyczyna.

Czy to możliwe, że różne problemy powodują ten sam ból i ograniczenie ruchu ? Tak, to możliwe, dlatego najważniejszym czynnikiem w procesie leczenia jest diagnostyka i znalezienie źródła bólu.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inny problem. Każdy z pacjentów podaje taką diagnozę, jakie wykonał badanie. Adam wykonał prześwietlenie i twierdzi, że ma zwyrodnienia i stąd ten ból, ale czy ma przepukliny w kręgosłupie ? Czy ma prawidłowe ustawienie miednicy i nic nie powoduje ucisku na nerwy ? Tego nie wiemy. To, czy w tym wypadku leczenie zwyrodnień kręgosłupa na podstawie obrazu RTG przyniesie skutek , zależy jedynie od szczęścia. Badania pokazują, że znaczna część osób posiadająca zwyrodnienia kręgosłupa nie ma dolegliwości bólowych! Zwyrodnienia kręgosłupa to po prostu „zużywanie” się kręgosłupa. Wiadomo także, że wielkość zwyrodnień zwiększa się wraz z wiekiem i zależy od wielu czynników. Badanie porównujące osoby w różnym wieku, wykazujące zwyrodnienia stwierdza, że ból kręgosłupa NIE ZALEŻY od wielkości zwyrodnień.

Idąc dalej, Barbara ma ból z powodu przepukliny kręgosłupa uciskającej na kręgosłup. Tak przynajmniej ktoś jej powiedział. Co jednak ze zwyrodnieniami ? Czy one występują ? Jeśli tak to skąd wiadomo, czy boli ucisk na korzenie nerwowe, czy zwyrodnienia ? A może to miednica jest źle ustawiona i mięśnie są zbyt mocno napięte ?

Celina- twierdzi, że ma napięte mięśnie od sportu, nie wiadomo czy ma zwyrodnienia i przepukliny ?

Co robić ?

Trzy różne osoby, trzy różne diagnozy i wszystkie mogą być mylne. Aby być pewnym co do przyczyny problemu należy przeprowadzić dokładny wywiad z pacjentem, wykonać badanie zakresu ruchów, przetestować więzadła, wykonać testy mięśniowe. Następnie możemy nasz wynik porównać z wynikiem badania obrazowego i wdrożyć leczenie.

„Leczę pacjenta, a nie obrazek RTG, interesuje mnie więc pacjent, jego objawy i to co mówi”.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.