Zwyrodnienia kręgosłupa- czy one bolą ?

Ból kręgosłupa w obecnych czasach to prawdziwa plaga. Dotyka coraz młodsze osoby, które nie mogą sobie z tym w żaden sposób poradzić. Ten problem może mieć jednak różne źródła, a odnalezienie prawdziwej przyczyny jest kluczowe w procesie leczenia. Mówiąc krótko nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie: „jak uwolnić się od bólu kręgosłupa”?

Trzech pacjentów.

Do gabinetu zawitało trzech pacjentów:

• Adam- 35 lat, pracujący fizycznie,

Mam strasznie zniszczony kręgosłup, zrobiłem RTG i wyszły mi zwyrodnienia, osteofity”.

• Barbara- 40 lat, sprzątaczka,

Mój kręgosłup się rozsypuje, na rezonansie wyszły przepukliny”.

• Celina- 20 lat, studentka, aktywna sportowo:

„Strasznie boli mnie kręgosłup, nie wiem dlaczego. Wszyscy mówią, że to rwa, ale ja mam jakoś dziwnie ustawioną miednicę”.

Wszyscy pacjenci: A, B i C mają dokładnie takie same objawy: Ból kręgosłupa rozchodzący się na boki, ból pośladka schodzący do nogi. Wszyscy mają problem z ruchami kręgosłupa, nie mogą się schylić aby zawiązać buta, nie mogą także wykonywać skrętów. Najgorzej jest rano, po przebudzeniu.

Takie same objawy, różna przyczyna.

Czy to możliwe, że różne problemy powodują ten sam ból i ograniczenie ruchu ? Tak, to możliwe, dlatego najważniejszym czynnikiem w procesie leczenia jest diagnostyka i znalezienie źródła bólu.

Chciałbym jednak zwrócić uwagę na inny problem. Każdy z pacjentów podaje taką diagnozę, jakie wykonał badanie. Adam wykonał prześwietlenie i twierdzi, że ma zwyrodnienia i stąd ten ból, ale czy ma przepukliny w kręgosłupie ? Czy ma prawidłowe ustawienie miednicy i nic nie powoduje ucisku na nerwy ? Tego nie wiemy. To, czy w tym wypadku leczenie zwyrodnień kręgosłupa na podstawie obrazu RTG przyniesie skutek , zależy jedynie od szczęścia. Badania pokazują, że znaczna część osób posiadająca zwyrodnienia kręgosłupa nie ma dolegliwości bólowych! Zwyrodnienia kręgosłupa to po prostu „zużywanie” się kręgosłupa. Wiadomo także, że wielkość zwyrodnień zwiększa się wraz z wiekiem i zależy od wielu czynników. Badanie porównujące osoby w różnym wieku, wykazujące zwyrodnienia stwierdza, że ból kręgosłupa NIE ZALEŻY od wielkości zwyrodnień.

Idąc dalej, Barbara ma ból z powodu przepukliny kręgosłupa uciskającej na kręgosłup. Tak przynajmniej ktoś jej powiedział. Co jednak ze zwyrodnieniami ? Czy one występują ? Jeśli tak to skąd wiadomo, czy boli ucisk na korzenie nerwowe, czy zwyrodnienia ? A może to miednica jest źle ustawiona i mięśnie są zbyt mocno napięte ?

Celina- twierdzi, że ma napięte mięśnie od sportu, nie wiadomo czy ma zwyrodnienia i przepukliny ?

Co robić ?

Trzy różne osoby, trzy różne diagnozy i wszystkie mogą być mylne. Aby być pewnym co do przyczyny problemu należy przeprowadzić dokładny wywiad z pacjentem, wykonać badanie zakresu ruchów, przetestować więzadła, wykonać testy mięśniowe. Następnie możemy nasz wynik porównać z wynikiem badania obrazowego i wdrożyć leczenie.

„Leczę pacjenta, a nie obrazek RTG, interesuje mnie więc pacjent, jego objawy i to co mówi”.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.