Ból kolana- studium przypadku.

Marcin trafił do gabinetu z bólem kolana. Kilka razy w tygodniu gra w piłkę z kolegami ale jak sam twierdził, ból pojawił się znikąd, nie miał żadnego urazu. Kilka dni w kolanie pojawił się lekki ból, jednak z dnia na dzień ból jakby się nasilał. Marcin nie był przekonany czy może spokojnie trenować, czy przypadkiem nie doprowadzi do większego urazu. Jego kolega z drużyny miał podobny problem i trzeba było zrobić artroskopię, której Marcin chciał uniknąć.

W gabinecie zacząłem od dokładnego wywiadu– okazało się, że Marcin doznał kiedyś kontuzji tego kolana, było to kilka lat temu na nartach. W trakcie zjeżdżania zaliczył wywrotkę i wykręcił sobie kolano, pojawił się ból i opuchlizna, ale po kilku dniach zapomniał o całym zajściu.

Badanie zacząłem od sprawdzenia siły mięśniowej, okazało się, że mięsień czworogłowy nie pracuje prawidłowo i jest osłabiony. W trakcie badania dotykiem poszczególnych struktur w okolicy kolana okazało się także, że bolesne są okolice więzadła pobocznego kolana. Badanie zakresu ruchu również uwidoczniło problem- bowiem podczas rotacji pojawiał się ból w okolicy łąkotki. Źródłem tych wszystkich nieprawidłowości okazał się być przestarzały uraz, o którym Marcin nawet nie pamiętał.

Fizjoterapia obejmowała więc:

1. Ćwiczenia polegające na wzmocnieniu mięśnia czworogłowego,
  2. Ćwiczenia stabilizacji kolana, żeby kolano było „pewne” podczas gry,
  3. Masaż poprzeczny więzadeł pobocznych aby przywrócić ich prawidłową pracę,
  4. Masaż rozluźniający tylną grupę uda, która była nadmiernie napięta.

Po terapii pacjent musiał wykonywać przez pewien okres ćwiczenia mające na celu poprawę siły mięśniowej i przywrócenie prawidłowych wzorców ruchowych. Po niedługim czasie kolano przestało boleć, Marcin mógł spokojnie i bez strachu grać w piłkę i co najważniejsze nie musiał wykonywać artroskopii.

Jeżeli Ty także potrzebujesz wizyty u fizjoterapeuty kliknij w poniższy link i zapisz się na wizytę:

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.