Ból kolana- studium przypadku.

Marcin trafił do gabinetu z bólem kolana. Kilka razy w tygodniu gra w piłkę z kolegami ale jak sam twierdził, ból pojawił się znikąd, nie miał żadnego urazu. Kilka dni w kolanie pojawił się lekki ból, jednak z dnia na dzień ból jakby się nasilał. Marcin nie był przekonany czy może spokojnie trenować, czy przypadkiem nie doprowadzi do większego urazu. Jego kolega z drużyny miał podobny problem i trzeba było zrobić artroskopię, której Marcin chciał uniknąć.

W gabinecie zacząłem od dokładnego wywiadu– okazało się, że Marcin doznał kiedyś kontuzji tego kolana, było to kilka lat temu na nartach. W trakcie zjeżdżania zaliczył wywrotkę i wykręcił sobie kolano, pojawił się ból i opuchlizna, ale po kilku dniach zapomniał o całym zajściu.

Badanie zacząłem od sprawdzenia siły mięśniowej, okazało się, że mięsień czworogłowy nie pracuje prawidłowo i jest osłabiony. W trakcie badania dotykiem poszczególnych struktur w okolicy kolana okazało się także, że bolesne są okolice więzadła pobocznego kolana. Badanie zakresu ruchu również uwidoczniło problem- bowiem podczas rotacji pojawiał się ból w okolicy łąkotki. Źródłem tych wszystkich nieprawidłowości okazał się być przestarzały uraz, o którym Marcin nawet nie pamiętał.

Fizjoterapia obejmowała więc:

1. Ćwiczenia polegające na wzmocnieniu mięśnia czworogłowego,
  2. Ćwiczenia stabilizacji kolana, żeby kolano było „pewne” podczas gry,
  3. Masaż poprzeczny więzadeł pobocznych aby przywrócić ich prawidłową pracę,
  4. Masaż rozluźniający tylną grupę uda, która była nadmiernie napięta.

Po terapii pacjent musiał wykonywać przez pewien okres ćwiczenia mające na celu poprawę siły mięśniowej i przywrócenie prawidłowych wzorców ruchowych. Po niedługim czasie kolano przestało boleć, Marcin mógł spokojnie i bez strachu grać w piłkę i co najważniejsze nie musiał wykonywać artroskopii.

Jeżeli Ty także potrzebujesz wizyty u fizjoterapeuty kliknij w poniższy link i zapisz się na wizytę:

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.