Osteotomia stawu kolanowego

Osteotomie wokół kolana odgrywają kluczową rolę w leczeniu i zapobieganiu chorobie zwyrodnieniowej stawów. Stosuje się je również jako zabiegi korygujące oś kończyny dolnej. Celem osteotomii w rejonie kolana jest poprawa ustawienia kończyn dolnych, złagodzenie bólu. Osteotomia próbuje zmienić siły przenoszone przez staw kolanowy, aby potencjalnie zmniejszyć asymetryczne zużycie stawu, prowadząc do postępującej choroby zwyrodnieniowej stawu.

Ogólnie rzecz biorąc, choroba zwyrodnieniowa przedziału przyśrodkowego stawu kolanowego współistnieje z szpotawością kolana.

Podobnie, koślawość stawu kolanowego z chorobą zwyrodnieniową przedziału bocznego zwykle współistnieje z deformacją dystalnej części kości udowej.  Osteotomia przez dalszą część kości udowej koryguje deformację w jej miejscu i tworzy poziomą linię stawu.

Występowanie takich urazów jak: zerwanie więzadeł, uszkodzenie łąkotek, choroba chrząstki stawowej predysponuje do choroby zwyrodnieniowej jednego przedziału stawowego (przyśrodkowy lub boczny). Jeszcze do niedawna powszechnym sposobem leczenia takich problemów była całkowita endoproteza kolana, natomiast w obecnych czasach problemy te dotykają coraz to młodszych osób stąd potrzebny jest mniej inwazyjny sposób leczenia. Ma nim być osteotomia.

Osteotomia – rehabilitacja.

Ogólne cele osteotomii i rehabilitacji to kontrola bólu stawów, obrzęku, odzyskanie normalnego zgięcia i wyprost kolana; możliwie jak najszybsze wznowienie prawidłowego wzorca chodu, odzyskanie stabilności nerwowo-mięśniowej, odzyskanie siły mięśni kończyny operowanej, przywrócenie propriocepcji, równowagi i koordynacji, a także osiągnięcie optymalnego wyniku funkcji wyznaczonych przed zabiegiem.

W początkowym okresie tzw. ochronnym instruujemy pacjenta o tym czego nie powinien robić aby chronić kończynę i nie powodować problemów w innych częściach ciała. Możliwe jest chłodzenie kolana, głównie w celu zmniejszenia bólu. W tym okresie można używać bielizny uciskowej na stopę i łydkę w celu pobudzenia przepływu krwi żylnej. W tym okresie kończyna dolna układana jest w taki sposób aby kostka była wyżej niż kolano, stosowana jest także profilaktyka zakrzepicy żył głębokich.

Tydzień 1-4

• pacjent nosi ortezę
  • zakres ruchu w stawie kolanowym to ok. 0-110*
  • Profilaktyka przeciwzakrzepowa
  • Zakaz obciążania kończyny dolnej
  • Mobilizacja rzepki
  • Elektrostymulacja mięśni
  • Krioterapia przeciwbólowa
  • Rozciąganie: mięśnie k-g, brzuchaty łydki, czworogłowy.
  • Wzmacnianie: czworogłowy izometrycznie, SLR, aktywny wyprost kolana
  • Trening górnych partii ciała.

5-6 tygodni

• orteza
  • 0-135*
  • Obciążanie ¼ – ½ ciężaru ciała
  • Mobilizacja rzepki
  • Elektrostymulacja
  • Krioterapia
  • Rozciąganie
  • Siła j.w. + reedukacja chodu, krzesełko, miniprzysiady
  • Knee flexion hamstring curls (90°)
  • Rowerek stacjonarny
  • Program basenowy

7-8 tygodni

• w tym okresie spodziewamy się pełnego wygojenia zrostu
  • w dalszym ciągu, jeśli to konieczne mobilizujemy rzepkę
  • kontynuujemy ćwiczenia rozciągające oraz wzmacniające
  • dokładamy ćwiczenia wzmacniające wyprost, odwiedzenie i przywiedzenie
  • w tym okresie wchodzimy w ćwiczenia na niestabilnym podłożu i delikatną dynamikę.

9-12 tygodni

Dalszy etap rehabilitacji powinien przebiegać pod okiem fizjoterapeuty/ trenera personalnego z którym następuje progres ćwiczeń.

Źródło: Rehabilitation after tibial and femoral osteotomy. In: Noyes FR, ed. Noyes Knee Disorders: Surgery, Rehabilitation, Clinical Outcomes. Philadelphia, PA: Saunders; 2009:905-914.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.