Bóle kości i stawów- czy to reumatyzm ?

RZS

Do gabinetu codziennie przychodzą pacjenci skarżący się na bóle stawów, niektórzy, szczególnie Ci którzy przeszli już bezskutecznie leczenie czasem obawiają się czy to może nie jest reumatyzm.

Reumatyzm- czyli reumatoidalne zapalenie stawów to najczęściej występująca choroba przewlekła stawów, dotykająca w większości kobiety. Jest to choroba tkanki łącznej którą charakteryzuje:

• przewlekły typ,
  • symetrycznie rozłożone zapalenie małych stawów (palce, nadgarski, stopy),
  • rzadko obejmuje stawy duże (kolana, biodra, łokcie),
  • powikłania w innych układach, na przykład w układzie sercowo- naczyniowym.

Reumatyzm- objawy.

Pierwszym symptomem który powinien Cię zaniepokoić są bóle małych stawów palców (między palcami na ręką), oraz sztywność poranna- czyli dziwne uczucie zaraz po przebudzeniu polegająca nie ograniczeniu oraz ciężkości wykonania ruchów, trwa to minimum jedną godzinę. Inne objawy to: obrzęk stawów, tkliwość stawu przy dotyku, ograniczenie ruchomości, oraz postępująca deformacja stawów.

W latach 1988 określonych zostało 7 kryteriów charakteryzujących RZS. Aby zdiagnozować chorobę musimy spełniać przynajmniej 4 z nich. Są to:

1. Sztywność poranne trwająca minimum 6 tygodni.
  2. Zapalenie i obrzęk co najmniej trzech stawów,
  3. Zapalenie stawów ręki.
  4. Symetryczne zapalenie stawów.
  5. Guzki reumatoidalne.
  6. Obecność czynnika reumatoidalnego.
  7. Zmiany radiologiczne (w prześwietleniu stawu).

Więc jeżeli zostałeś zdiagnozowany przed 2010 r. to prawdopodobnie w ten sposób.

W roku 2010 kwalifikacja uległa modyfikacji i obecnie ocenia się:

1. Kryteria kliniczne, oceniamy zapalenie stawów, czy są to stawy małe i czy zapalenie występuje symetrycznie.
  2. Kryteria serologiczne, czynnik reumatoidalny (RF) i autoprzeciwciała przeciw cytrulinowanym białkom (ACPA).
  3. Wykładniki stanu zapalnego, CRP i OB. Punkt 2 i 3 można więc określić jako badania krwi na reumatyzm.
  4. Czas trwania objawów.

Rehabilitacja ortopedyczna, czy wizyta u reumatologa ?

Pacjenci, którzy jeszcze nie mają postawionej diagnozy często są zagubieni, nie widzą co im dolega, skąd bierze się problem, oraz do jakiego specjalisty się udać. Z jednej strony ból stawów to dziedzina którą zajmuje się lekarz ortopeda, z drugiej jednak problem w stawie może być pochodzenia reumatycznego. Jeżeli ciągle zastanawiasz się, do jakiego specjalisty się udać, odpowiedz sobie na 2 pytania:

– Czy problem ze stawami pojawił się pomimo braku urazu ? To znaczy ból pojawił się samoistnie ?

– Czy problem ze stawami jest symetryczny ? To znaczy, czy występuje np. w obu dłoniach, obu stopach ?
Jeśli odpowiedź na te pytania brzmi Tak, sytuacja skłania się ku poradni reumatologicznej.

Wybierając się na wizyte lekarską warto zabrać ze soba zdjęcie RTG, jeśli takie było wykonane.

Ból stawów palców dłoni.

Ból małych stawów rąk, to jest stawów międzypaliczkowych i śródręczno paliczkowych to chyba najbardziej charakterystyczny objaw reumatyzmu. Stawy te robią się pogrubiałe, jakby napuchnięte, bolesne, tkliwe, a całe palce robią się zesztywniałe.

Rękę podzielić możemy na:

• nadgarstek,
  • śródręcze,
  • palce.

Nadgarstek to dwa szeregi kości ułożone „równoglegle”. Z jednej strony łączą się z kośćmi przedramienia, z drugiej natomiast łączą się z kośćmi śródręcza tworząc staw nadgarstkowo-śródręczny.

Śródręcze zawiera pięć kości, z których każda podąża w kierunku palca od 1 do 5.

Palce zbudowane są z 3 kości (z wyjątkiem kciuka): paliczka bliższego, środkowego i dalszego. Paliczki połączone są stawami międzypaliczkowymi, a śródręcze łączy się z paliczkiem bliższym za pomocą stawu śrdóręczno- paliczkowego.

Reumatyzm a dieta.

Jako przyczynę rozwoju chorób reumatycznych podaje się wiele czynników, z pewnością jednak stwierdzono, że ogólnoustrojowy stan zapalny organizmu przyczynia się do rozwoju choroby i zwiększa natężenie problemów. Można więc wnioskować, że odpowiednio dobrana dieta może zmniejszać objawy choroby reumatycznej. Takie strategie żywnościowe jak dieta elementarna, dieta śródziemnomorska, oraz dieta eliminacyjna mogą powodować zmniejszenie symptomów chorobowych. Działanie takie opiera się głównie przez zmniejszenie procesu zapalnego organizmu, usprawnienie procesów immunologicznych, zmniejszenie podrażnienia błony stawowej oraz zmniejszenie stężenia czynnika reumatoidalnego (RA).

Poprawę zdrowia po zastosowaniu diety uzyskujemy przez:

1. Wyeliminowanie pokarmów powodujących nadwrażliwośc pokarmową.
  2. Wyeliminowanie pokarmów prozapalnych.
  3. Wzbogacenie flory bakteryjnej jelit przez probiotyki i prebiotyki.
  4. Uzupełnienie niedoborów witamin i minerałów.
  5. Zwiększenie podaży odpowiednich kwasów tłuszczowych.

Jeżeli więc cierpisz na bóle reumatyczne i masz objawy reumatyzmu, koniecznie udaj się do dietetyka, który pomoże Ci wybrać i dostosować odpowiednią dietę i suplementację. Obserwuj swoje objawy oraz wykonuj regularne badania krwi aby określić czy dany system żywieniowy powoduje u Ciebie remisję choroby.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.