Endoproteza biodra- na czym polega wymiana biodra?

Staw biodrowy – budowa.

Staw biodrowy zbudowany jest z panewki utworzonej przez kości miednicy połączonej z głowa kości udowej. Dodatkowymi elementami stabilizującymi staw są więzadła:

• biodrowo-udowe,
  • łonowo- udowe,
  • kulszowo-udowe.

Więzadła zabezpieczają staw przed nadmiernymi ruchami, a co za tym idzie przed uszkodzeniem. Przez staw przechodzą mięśnie odpowiadające za wykonywanie ruchów w stawie. Powierzchnie kostne stawu pokryte są chrząstką, która poprawia ślizg i zmniejsza tarcia. Jeżeli z jakiegoś powodu dochodzi do zmniejszenia grubości chrząstki i powierzchnie stawowe zaczynają się ze sobą kontaktować może dochodzić do powstawania zwyrodnień. W przypadku postępowania zwyrodnień może dojść do tak rozległych uszkodzeń, że należy zastosować wymianę stawu biodrowego. Innymi wskazaniami do wymiany biodra są: choroby reumatoidalne, złamania w okolicy stawu biodrowego, złamanie szyjki kości udowej, choroby nowotworowe.

Wszczepienie protezy biodra to zabieg polegający na wymianie elementów kostnych: głowę kości udowej zastępuje się czymś na kształt „kulki”, natomiast w panewkę zostaje wstawiony element metalowy pasujący do kuli.

Endoprotezy podzielić można na:

• Cementowe- zazwyczaj stosowane u osób po 75 roku życia, elementy mocowane są na tzw. cemencie kostnym
  • Bezcementowe – implant osadzany jest bezpośrednio w kości,
  • Hybrydowe- gdzie jeden element osadzany jest za pomocą cementu.

Proteza składa się z trzpienie, który osadzany jest w kanale szpikowym kości udowej, na nim osadzana jest głowa w kształcie kuli- to właśnie ona umożliwia wykonywanie ruchów. Drugim elementem jest część panewkowa.

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.