Fizjoterapia stomatologiczna- co to takiego ?

Ból głowy ? Migreny ? Ból szyi i karku ? Drętwienie ? Szumy uszne ? Problemy ze wzrokiem połączone z nudnościami ? Te wszystkie problemy mogą mieć swoje podłoże w okolicy głowy, zobacz koniecznie czym mogą być spowodowane.

NERWY CZASZKOWE

Jeżeli doskwierają Ci te problemy możesz mieć problem z nerwami czaszkowymi.

Nerwy czaszkowe to 12 par nerwów wychodzących z mózgowia i przebiegających w obrębie głowy. Odpowiadają za odbiór wrażeń zmysłowych a także poruszanie mięśniami.

I- NERW WĘCHOWY- odpowiedzialny za doznania węchowe.

II- NERW WZROKOWY – przetwarzanie wrażeń wzrokowych.

III- NERW OKORUCHOWY- odpowiedzialny za zmianę kształtu źrenicy i soczewki oka.

IV- NERW BLOCZKOWY- unerwiający mięsień skośny górny oka.

V- NERW TRÓJDZIELNY- unerwia mięśnie żucia, mięsień napinacz błony bębenkowej.

VI- NERW ODWODZĄCY- odpowiedzialny za ruchy gałką oczną.

VII- NERW TWARZOWY- reguluje gruczoły łzowe i ślinianki, mięsień strzemiączkowy.

IIX- NERW PRZEDSIONKOWO- ŚLIMAKOWY- czucie równowagi i słuch.

IX- NERW JĘZYKOWO- GARDŁOWY- czucie w uchu wewnętrznym.

X- NERW BŁĘDNY- unerwia mięśnie gardła i krtani, odpowiedzialny za czucie w uchu zewnętrznym.

XI- NERW DODATKOWY- mięśnie wewnętrzne krtani, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czworoboczny.

XII- NERW PODJĘZYKOWY- mięśnie języka.

Jak widzisz każdy z tych mięśni pełni w naszym ciele jakąś konkretną funkcję. Można powiedzieć, że dany nerw czaszkowy jest odpowiedzialny za poruszanie mięśniami- nerw dodatkowy za mięsień czworoboczny, lub za odbieranie bodźców np. nerw węchowy za zapach.

Czasami może dochodzić do pogorszenia pracy danego nerwu – wtedy jego funkcja będzie zaburzona. Co może upośledzić pracę takiego nerwu ? Mogą to być:

-problemy przy porodzie,

-uderzenia w głowę,

-wypadki samochodowe (szarpnięcie/ uderzenie w poduszkę powietrzną),

– nieprawidłowe ukształtowanie czaszki,

– nieprawidłowości w jamie ustnej (zabiegi, wyrywanie zębów, sztuczne elementy).

SZWY CZASZKOWE

Czaszka człowieka NIE JEST jednolitą puszką jako całość- jest to polączenie wielu kości takich jak np. kość czołowa, ciemieniowa, potyliczna, skroniowa itd.

Granice (połączenia) między tymi kośćmi to tzw. SZWY CZASZKOWE.

U noworodków te połączenia są nieco „ruchome” z czasem jednak zarastają i stają się skostniałe.

Natura wybrała dla nas taką właśnie budowę z kilku powodów, m.in. po to aby w trakcie porodu głowa mogła przecisnąć się przez kanał rodny kobiety, a także dlatego, że mózg dziecka zwiększa swoją objętość- dlatego też czaszka musi także powiększać swój rozmiar.

W środku znajduje się MÓZG- główny komputer dowodzący w naszym ciele.

Wszelkie dolegliwości pochodzące z okolicy głowy, tj:

-bóle głowy,

-migreny,

-zgrzytanie zębami,

-drętwienie twarzy,

-ból oka,

-zaburzenia widzenia połączone z mdłościami MOGĄ mieć swoją przyczynę właśnie na nieprawidłowo ułożonych kościach czaszki i ich połączeniach. Dodatkowo takie nieprawidłowości mogą wpływać negatywnie na pracę mózgu, upośledzając działanie układu nerwowego.

Szczególnie narażone przypadki to:
-dzieci z ciężkim porodem (np. zaklinowanie),

-dzieci które przeszły uraz (mocne uderzenie) głowy,

-dzieci z krzywą główką (plagiocefalia),

-wady zgryzu,

-oparacje głowy.

PUNKTY SPUSTOWE

Punkty spustowe (trigger point) – to tworzące się w mięśniu punkty, nadmiernie napiętych włókien mięśniowych. Zbyt mocno przykurczone pasma włókien mięśniowych napinają się tak mocno, że dochodzi w tym miejscu do problemów z mikrokrążeniem, miejsce jest bardzo bolesne przy ucisku, a cały mięsień robi się sztywny. Punkty spustowe mają jedną ciekawą cechę, a mianowicie to, że mogą wywoływać ból w miejscu oddalonym od siebie.

Znajomość mechanizmu powstawania, diagnozowania oraz leczenia punktów spustowych może okazać się bardzo pomocna dla osób które cierpią na bóle głowy, migreny, czy bóle w okolicy twarzy niewiadomego pochodzenia. Przykładem może być mięsień skroniowy, który położony jest z boku głowy, nad uchem, zarówno po lewej stronie (lewy mięsień skroniowy) jak i po prawej (prawy mięsień skroniowy).

Nadmiernie napięcie tego mięśnia może doprowadzić do powstawania w nim punktów spustowych, a te mogą wyzwalać ból promieniujący chociażby w kierunku oczu. Istotną informacją jest to, że ten problem można diagnozować i leczyć.

SZUMY USZNE

Objawy otologiczne- czyli objawy ze strony narządu słuchu to coraz częstszy problem. Zaliczyć do nich możemy najczęściej:

-otalgia (ból ucha),

-szumy/ piski uszne,

-nadwrażliwość na dźwięk,

-uczucie zatkania ucha,

-pogorszenie słuchu,

– zawroty głowy.

Nie ma jednoznacznego wytłumaczenia opisującego wyżej wymienione dolegliwości a wszystkie te objawy mogą mieć swoją przyczynę z daleka od ucha. Jest kilka teorii opisujące możliwość powstawania tych patologii, najbardziej prawdopodobne to :

-dolegliwości powodowane przez nerwy: trójdzielny, nerw językowo-gardłowy, nerw błędny,

-przemieszczenie w stawie skroniowo-żuchwowym i ucisk na nerw uszno- skroniowy, żyłę i tętnicę bębenkowo przednią,

– nieprawidłowe napięcie więzadeł wpływające na stymulację kosteczek słuchowych (krążkowo- młoteczkowe tj. Pinty),

-bruksizm i zaciskanie zębów,

-aspekt psychologiczny (emocjonalny).

STAWY SKRONIOWO- ŻUCHWOWE

Staw skroniowo- żuchwowy to połączenie żuchwy i kości skroniowej. Nie jest to tak popularny staw jak na przykład kolano czy łokieć, a szkoda bo używamy go bardzo często w ciągu dnia. Ruchy w tym stawie zachodzą za każdy razem gdy otwieramy i zamykamy usta (szczęki) umożliwia więc jedzenie, picie, mówienie, czy ziewanie. Jak w każdym stawie może dochodzić tutaj do podwichnięć, stanów zapalnych, zwyrodnień, przeciążeń czy innych urazów. Staw ten stabilizowany jest przez mięśnie, które mogą się naciągnąć lub przykurczyć dając wrażenia bólowe, a także przez więzadła oraz krążek stawowy. Jeżeli położysz palce wskazujące po obu stronach przed uszami, na wysokości płatków uszu i zaczniesz otwierać i zamykać szeroko usta, poczujesz jak ruszają się te stawy.

Najczęstsze problemy w tej okolicy to: klikanie, blokowanie, przeskakiwanie. Zarówno nadmierne napięcie, jak i zbyt luźne stawy mogą powodować ból, który przenosi się nawet w okolicę szyi, czy głowy. Warto zauważyć także, iż staw ten znajduje się niedaleko otworu usznego w związku z tym czasem może imitować, lub powodować dolegliwości z okolicy ucha: uczucie pełności, ból, zatkanie ucha.

Bibliografia:

• Anatomia człowieka tom 1-5, podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Bochenek A, Reicher M. PZWL, 2016.
  • Anatomia funkcjonalna stawów tom 1-3, Kapandji I.A. Edra Urban & Partner, 2014.
  • Anatomia funkcjonalna dla fizjoterapeutów, Hochschild J., MedPharm, 2017.
  • Rehabilitacja Stomatologiczna, Gorzechowski K., Kargo, 2016r.
  • Testy kliniczne w badaniu kości, stawów i mięśni, Buckup K., PZWL, Warszawa 2007.
  • Diagnostyka i leczenie dysfunkcji układu ruchowego narządu żucia w ujęciu holistycznym. Teoria i praktyka. Czerwińska-Niezabitowska B., Wyd. Fundacja Rozwoju Protetyki Stomatologicznej, Kraków 2013r.
  • Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych, Jańczuk Z., PZWL, Warszawa 2012r.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.