Hallux, czyli paluch koślawy- przyczyny, objawy, leczenie.

Haluks, a dokładniej Hallux valgus (paluch koślawy) to choroba dotykająca duży palec u stopy. Na połączeniu stopy z paluchem tworzy się deformacja która sprawia iż palec ustawia się do koślawienia. Paluch zamiast znajdować się w przedłużeniu stopy, równolegle do pozostałych palców z jakiegoś powodu zaczyna „skręcać” w kierunku zewnętrznej krawędzi stopy (prawy paluch- w prawą stronę). Na przejściu stopy w palec- czyli w stawie śródstopno-paliczkowym dochodzi do wyważania stawu i wypychania kości do środka. Sytuacja ta sprawia, że stopa robi się szersza w tym miejscu. Czasami w tym rejonie tworzy się narośl, która jest bolesna. W ekstremalnych przypadkach dochodzi podwinięcia się (schowania) palucha pod pozostałe palce. Problemem staje się dobranie odpowiedniego obuwia, coraz bardziej przeszkadzają odciski i otarcia.

Haluksy –przyczyny.

Patologia ta powstaje powoli, lecz konsekwentnie. Często na początku jest ignorowana przez pacjentów, którzy zwalają winę na genetykę, lub mówią, że to po prostu taka uroda. Dopiero gdy pojawia się ból utrudniający chodzenie, lub codzienne funkcjonowanie pacjent udaje się do specjalisty. Im dalej zajdą zmiany w biomechanice stopy, tym ciężej jest je odwrócić. Niebagatelne znaczenie mają tutaj takie problemy jak:

• płaskostopie występujące w dzieciństwie,
  • spłaszczenie przedniego łuku podłużnego stopy,
  • przeciążenia mięśniowe- np. nadmierne napięcie zginaczy palucha,
  • nieprawidłowo dobra obuwie,
  • rozluźnienie aparatu więzadłowego (w stopie),
  • nadwaga,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • stojący tryb życia (praca).

Paluch koślawy objawy.

Początkowo przypadłość ta może nie dawać o sobie znać, a jedynym problemem który może nas zaniepokoić wydaje się być zmiana położenia palucha. Z pewnym czasem jednak pacjent zaczyna odczuwać ból w okolicy dużego palucha, szczególnie po dłuższym obciążaniu np. chodzeniu. Jeśli choroba postępuje problem zaczyna się nasilać po kontakcie palucha z obuwiem w wyniku drażnienia miejsca objętego zwyrodnieniem. W tym miejscu mogą powstawać otarcia. Zaburzeniu ulega ukształtowanie stopy, a ciężar ciała rozkładany jest nieprawidłowo doprowadzając do powstawania na stopie bolesnych modzeli. W pewnym momencie dochodzi wiec do sytuacji gdzie palec boli, nie jesteśmy w stanie ubrać obuwia, a na wysokości stawu są bolesne otarcia.

Leczenie palucha koślawego.

Leczenie uzależnione jest od stopnia zaawansowania jednostki chorobowej, im wcześniej zgłosimy się do specjalisty, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację. Jeżeli paluch kwalifikuje się do leczenia zachowawczego (rehabilitacji) terapeuta może wykonywać następujące czynności:

• rozluźnienie przykurczonych mięśni w okolicy stopy poprzez różne formy masażu, igłoterapię,
  • terapia manualna polegająca na poprawie ustawienia i ślizgu kości stopy,
  • aktywacja mięśni osłabionych,
  • poprawa stabilności stawu skokowego,
  • plastrowanie- kinesiotaping,
  • zastosowanie wkładek ortopedycznych.

Przy braku efektów leczenia zachowawczego, lub przy zaawansowanej chorobie konieczna jest operacja.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.