Hallux, czyli paluch koślawy- przyczyny, objawy, leczenie.

Haluks, a dokładniej Hallux valgus (paluch koślawy) to choroba dotykająca duży palec u stopy. Na połączeniu stopy z paluchem tworzy się deformacja która sprawia iż palec ustawia się do koślawienia. Paluch zamiast znajdować się w przedłużeniu stopy, równolegle do pozostałych palców z jakiegoś powodu zaczyna „skręcać” w kierunku zewnętrznej krawędzi stopy (prawy paluch- w prawą stronę). Na przejściu stopy w palec- czyli w stawie śródstopno-paliczkowym dochodzi do wyważania stawu i wypychania kości do środka. Sytuacja ta sprawia, że stopa robi się szersza w tym miejscu. Czasami w tym rejonie tworzy się narośl, która jest bolesna. W ekstremalnych przypadkach dochodzi podwinięcia się (schowania) palucha pod pozostałe palce. Problemem staje się dobranie odpowiedniego obuwia, coraz bardziej przeszkadzają odciski i otarcia.

Haluksy –przyczyny.

Patologia ta powstaje powoli, lecz konsekwentnie. Często na początku jest ignorowana przez pacjentów, którzy zwalają winę na genetykę, lub mówią, że to po prostu taka uroda. Dopiero gdy pojawia się ból utrudniający chodzenie, lub codzienne funkcjonowanie pacjent udaje się do specjalisty. Im dalej zajdą zmiany w biomechanice stopy, tym ciężej jest je odwrócić. Niebagatelne znaczenie mają tutaj takie problemy jak:

• płaskostopie występujące w dzieciństwie,
  • spłaszczenie przedniego łuku podłużnego stopy,
  • przeciążenia mięśniowe- np. nadmierne napięcie zginaczy palucha,
  • nieprawidłowo dobra obuwie,
  • rozluźnienie aparatu więzadłowego (w stopie),
  • nadwaga,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • stojący tryb życia (praca).

Paluch koślawy objawy.

Początkowo przypadłość ta może nie dawać o sobie znać, a jedynym problemem który może nas zaniepokoić wydaje się być zmiana położenia palucha. Z pewnym czasem jednak pacjent zaczyna odczuwać ból w okolicy dużego palucha, szczególnie po dłuższym obciążaniu np. chodzeniu. Jeśli choroba postępuje problem zaczyna się nasilać po kontakcie palucha z obuwiem w wyniku drażnienia miejsca objętego zwyrodnieniem. W tym miejscu mogą powstawać otarcia. Zaburzeniu ulega ukształtowanie stopy, a ciężar ciała rozkładany jest nieprawidłowo doprowadzając do powstawania na stopie bolesnych modzeli. W pewnym momencie dochodzi wiec do sytuacji gdzie palec boli, nie jesteśmy w stanie ubrać obuwia, a na wysokości stawu są bolesne otarcia.

Leczenie palucha koślawego.

Leczenie uzależnione jest od stopnia zaawansowania jednostki chorobowej, im wcześniej zgłosimy się do specjalisty, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację. Jeżeli paluch kwalifikuje się do leczenia zachowawczego (rehabilitacji) terapeuta może wykonywać następujące czynności:

• rozluźnienie przykurczonych mięśni w okolicy stopy poprzez różne formy masażu, igłoterapię,
  • terapia manualna polegająca na poprawie ustawienia i ślizgu kości stopy,
  • aktywacja mięśni osłabionych,
  • poprawa stabilności stawu skokowego,
  • plastrowanie- kinesiotaping,
  • zastosowanie wkładek ortopedycznych.

Przy braku efektów leczenia zachowawczego, lub przy zaawansowanej chorobie konieczna jest operacja.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.