Hallux, czyli paluch koślawy- przyczyny, objawy, leczenie.

Haluks, a dokładniej Hallux valgus (paluch koślawy) to choroba dotykająca duży palec u stopy. Na połączeniu stopy z paluchem tworzy się deformacja która sprawia iż palec ustawia się do koślawienia. Paluch zamiast znajdować się w przedłużeniu stopy, równolegle do pozostałych palców z jakiegoś powodu zaczyna „skręcać” w kierunku zewnętrznej krawędzi stopy (prawy paluch- w prawą stronę). Na przejściu stopy w palec- czyli w stawie śródstopno-paliczkowym dochodzi do wyważania stawu i wypychania kości do środka. Sytuacja ta sprawia, że stopa robi się szersza w tym miejscu. Czasami w tym rejonie tworzy się narośl, która jest bolesna. W ekstremalnych przypadkach dochodzi podwinięcia się (schowania) palucha pod pozostałe palce. Problemem staje się dobranie odpowiedniego obuwia, coraz bardziej przeszkadzają odciski i otarcia.

Haluksy –przyczyny.

Patologia ta powstaje powoli, lecz konsekwentnie. Często na początku jest ignorowana przez pacjentów, którzy zwalają winę na genetykę, lub mówią, że to po prostu taka uroda. Dopiero gdy pojawia się ból utrudniający chodzenie, lub codzienne funkcjonowanie pacjent udaje się do specjalisty. Im dalej zajdą zmiany w biomechanice stopy, tym ciężej jest je odwrócić. Niebagatelne znaczenie mają tutaj takie problemy jak:

• płaskostopie występujące w dzieciństwie,
  • spłaszczenie przedniego łuku podłużnego stopy,
  • przeciążenia mięśniowe- np. nadmierne napięcie zginaczy palucha,
  • nieprawidłowo dobra obuwie,
  • rozluźnienie aparatu więzadłowego (w stopie),
  • nadwaga,
  • uwarunkowania genetyczne,
  • stojący tryb życia (praca).

Paluch koślawy objawy.

Początkowo przypadłość ta może nie dawać o sobie znać, a jedynym problemem który może nas zaniepokoić wydaje się być zmiana położenia palucha. Z pewnym czasem jednak pacjent zaczyna odczuwać ból w okolicy dużego palucha, szczególnie po dłuższym obciążaniu np. chodzeniu. Jeśli choroba postępuje problem zaczyna się nasilać po kontakcie palucha z obuwiem w wyniku drażnienia miejsca objętego zwyrodnieniem. W tym miejscu mogą powstawać otarcia. Zaburzeniu ulega ukształtowanie stopy, a ciężar ciała rozkładany jest nieprawidłowo doprowadzając do powstawania na stopie bolesnych modzeli. W pewnym momencie dochodzi wiec do sytuacji gdzie palec boli, nie jesteśmy w stanie ubrać obuwia, a na wysokości stawu są bolesne otarcia.

Leczenie palucha koślawego.

Leczenie uzależnione jest od stopnia zaawansowania jednostki chorobowej, im wcześniej zgłosimy się do specjalisty, tym większe szanse na skuteczną rehabilitację. Jeżeli paluch kwalifikuje się do leczenia zachowawczego (rehabilitacji) terapeuta może wykonywać następujące czynności:

• rozluźnienie przykurczonych mięśni w okolicy stopy poprzez różne formy masażu, igłoterapię,
  • terapia manualna polegająca na poprawie ustawienia i ślizgu kości stopy,
  • aktywacja mięśni osłabionych,
  • poprawa stabilności stawu skokowego,
  • plastrowanie- kinesiotaping,
  • zastosowanie wkładek ortopedycznych.

Przy braku efektów leczenia zachowawczego, lub przy zaawansowanej chorobie konieczna jest operacja.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.