Ból barku – studium przypadku.

Ból barku

Bożena ma 35 lat i jest urzędniczką. Jej praca to głównie przesiadywanie w papierkach lub komputerze, wstaje- sporadycznie. Zgłosiła się do gabinetu z bólem barku, jak sama powiedziała ręka jest „ciężka” jakby była po prostu bardzo słaba, szybko męczy się przy wysiłku. Bożena była coraz bardziej zaniepokojona bo pomimo odpoczynku i stosowania maści ból nie przechodził. Najgorsze było dla niej to, że nie może swobodnie bawić się z dziećmi, gdyż w momencie wykonywanie jakiegoś niekontrolowanego ruchu przeszywał ją mocny ból.

Postanowiła zgłosić się do fizjoterapeuty bo słyszała, że jej koleżance pomógł w podobnym przypadku, a bardzo chciała uniknąć zażywania leków przeciwbólowych, a tym bardziej „blokady”. Faktycznie do mojego gabinetu trafia wiele osób z bólem barku więc doskonale rozumiałem co czuje Pani Bożena.

Wyjaśniłem Pani Bożenie, że należy odnaleźć przyczynę bólu. Należy przebadać napięcie i siłę mięśniową, aby zobaczyć czy mięśnie są osłabione. Następnie trzeba przebadać kręgosłup i nerwy obwodowe aby sprawdzić czy nie występuje ucisk na nerw. Ważne jest także aby sprawdzić elementy w stawach- czy są dobrze stabilizowane.

Po przeprowadzeniu dokładnego wywiadu zabrałem się do badania.

Badanie wykazało kilka nieprawidłowości.

1. Napięcie i siła mięśniowa części mięśni barku była obniżona (m.in. stożek rotatorów).
  2. Mięśnie pochyłe znajdujące się w szyi były bardzo napięte, tkliwe i bolesne- to najprawdopodobniej wynik nieprawidłowej, statycznej pozycji w pracy.
  3. Mięśnie pochyłe uciskały nerwy przechodzące w ich sąsiedztwie do dodatkowo wpływało na doznania typu „pieczenie” i „palenie”.
  4. Osłabione mięśnie spowodowały, że bark nieco opadł, dlatego nieprawidłowo ułożone struktury kostne wtórnie uciskały na nerwy obwodowe i naczynia biegnące do ręki dając pozostałe objawy (zimna, dziwna ręka).

Terapia polegała na rozluźnieniu napiętych mięśni (mięśnie szyi) i zwolnieniu ucisku na nerwy i naczynia biegnące do ręki. Dodatkowo pacjentka została poinstruowana o potrzebie zmiany pozycji w pracy. Z terapii na terapię pacjentka odczuwała coraz większą poprawę, aż ból zmniejszył się do minimum a Pani Bożena mogła spokojnie bawić się ze swoimi dziećmi bez obawy przed nagłym bólem barku. Na całe szczęście nie trzeba było stosować blokady.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.