Ból pod łopatką- skąd się bierze ?

Ból łopatki

Ból kręgosłupa pomiędzy łopatkami, dolegliwości „wchodzące pod łopatkę” to częsty problem moich pacjentów. Najczęściej utrzymują oni, że to nerwoból, lub po prostu przewianie, jak jest w rzeczywistości ? Przeczytaj uważnie ten tekst.

Budowa łopatki.

Łopatka to kość w kształcie trójkąta położona na plecach po obu stronach kręgosłupa. Kość ta, współpracuje ze stawem ramiennym umożliwiając mu prawidłowe wykonywanie ruchów jak na przykład unoszenie ręki do góry. W budowie łopatki wyróżniamy:

1. Brzeg przyśrodkowy- znajdujący się kilka centymetrów, równolegle do linii kręgosłupa.
  2. Brzeg boczny- skierowany w kierunku bocznym. Między brzegiem przyśrodkowym, a brzegiem bocznym znajduje się kąt dolny łopatki.
  3. Brzeg górny- to graniczna część łopatki zamykająca trójkąt od góry. Brzeg górny łączy się z brzegiem przyśrodkowym tak zwanym kątem górnym, natomiast od trony bocznej zakończony jest wyrostkiem barkowym, który łączy się z obojczykiem tworząc staw barkowo-obojczykowy.

Łopatka ułożona jest na żebrach tworząc z nimi funkcjonalny staw łopatkowo-żebrowy. Kość ta ślizga się po żebrach podczas ruchu kończynami górnymi. Ruchy które odbywają się w tym stawie to:

• Elewacja- uniesienie do góry,
  • Depresja- obniżenie łopatki,
  • Przywiedzenie łopatki, czyli zbliżenie jej do kręgosłupa,
  • Odwiedzenie łopatki, czyli oddalenie jej od kręgosłupa,
  • Rotacja zewnętrzna i wewnętrzna.

Ból między łopatkami.

Łopatki ustawione są kilka centymetrów od kręgosłupa po lewej i prawej stronie. Krawędź łopatki znajdująca się najbliżej kręgosłupa to brzeg przyśrodkowy łopatki- to tutaj często pojawia się ból. Czasami pacjenci zgłaszają także

„ból wchodzi mi pod łopatkę”.

Żeby stwierdzić, co może być powodem tego bólu trzeba prześledzić wszystkie możliwości.

Może się okazać, że to mięśnie, które przyczepiają się do łopatki- są zbyt mocno napięte- na przykład mięsień czworoboczny, czy równoległoboczny.

Ból może promieniować także od kręgosłupa ze względu nie niewłaściwie ustawione kręgi, napięte mięśnie, problem z więzadłem nadkolcowym, czy chociażby nieprawidłowy ślizg kręgów względem siebie. Czasami ból powodować mogą także przepukliny kręgosłupa.

Dolegliwości bólowe często powodowane są również przez staw żebrowo-kręgowy, czyli połączenie żebra z kręgosłupem. Nieprawidłowe ustawienie klatki piersiowej, uraz żebra, czy upadek na bok może przyczyniać się do powstania takiej patologii.

Mięśnie międzyżebrowe- to kolejny rejon który należy sprawdzić. Są to mięśnie znajdujące się między żebrami- uczestniczą one w oddychaniu i jeśli robimy to w niewłaściwy sposób może dochodzić do przeciążenia tych struktur.

Ból okolicy łopatki a jej ustawienie.

Aby łopatka pracowała poprawnie niezbędne jest jej prawidłowe ustawienie na plecach. Takie ustawienie zapewnia równomierne napięcie mięśni z których każdy ma swoje zadanie.

Mięśnie które unoszą łopatkę do góry to m.in.: mięsień czworoboczny część górna i dźwigacz łopatki. Jeżeli z jakiegoś powodu mięsnie te będą niewydolne jedna łopatka może ustawić się nieco niżej niż druga.

Mięsień piersiowy mniejszy i dolna część mięśnia czworobocznego pociągają łopatkę w dół.

Mięśnie przyciągające łopatkę do kręgosłupa to głównie mięsień równoległoboczny i czworoboczny. Jeżeli ich napięcie będzie zbyt niskie to brzeg przyśrodkowy łopatki będzie odstawał.

Prawidłowe działanie wyżej wymienionych mięśni ustawia łopatkę w prawidłowej pozycji, ale też umożliwia jej ślizg. Przy nieprawidłowym napięciu podczas ruchów łopatki (unoszenie ręki) możemy słyszeć chrupanie, czuć ból i ciągnięcie. Ponadto nadmiernie napięte mięśnie mogą doprowadzać do przykurczu, powstawania punktów spustowych- czyli nazbyt napiętych włókien mięśniowych. Taki punkt może wywoływać tak zwany ból rzutowany, czyli ból nieco odległy od problematycznego miejsca. Nadmiernie napięte mięśnie będą także mocno pociągały łopatkę sprawiając, że przyczep danego mięśnia do łopatki będzie bolesny. Objawem takiego stanu rzeczy jest ból przy dotyku w miejscu w którym ścięgno mięśnia łączy się z kością.

Garbienie się.

Mięśnie biegnące od łopatki do kręgosłupa takie jak mięsień równoległoboczny, czworoboczny wpływają na nasza posturę. Jeśli bowiem ich napięcie jest prawidłowe i dobrze spełniają swoją funkcję to łopatka jest przyciągnięta do kręgosłupa- jest to działanie nie wymagające naszej świadomości. Jeżeli napięcie tych mięśni spadnie to łopatki odsunął się od kręgosłupa, barki wysunął się do przodu, kifoza piersiowa prawdopodobnie się zwiększy dając efekt garbienia.

Ból między łopatkami i drętwienie rąk.

Innym, często spotykanym problemem jest problem z uciskiem na nerwy wychodzące z kręgosłupa. Między sąsiednimi kręgami znajdują się otwory międzykręgowe przez które z rdzenia wychodzą nerwy. Jeżeli kręgosłup jest zdrowy, ma zachowane prawidłowe krzywizny, a dyski międzykręgowe pracują prawidłowo wówczas nerwy wychodzą przez otwory z łatwością. Jeżeli jednak kręgosłup nie jest w dobrym stanie, co niestety zdarza się często, otwory międzykręgowe mogą zmieniać swój rozmiar (zmniejszać się). W tym wypadku wychodzący z kręgosłupa nerw może zostać uciśnięty, lub może ocierać się o elementy kostne. Objawami takiej patologii w rejonie odcinka piersiowego kręgosłupa często jest ból w okolicy łopatki, drętwienie, pieczenie. W takim przypadku należy ustalić który nerw i na którym poziomie jest uciskany. Znaleźć przyczynę tego problemu (krzywy kręgosłup, napięte mięśnie itd.) i wykonać terapię powodującą uwolnienie nerwu i poprawienie jego ślizgu.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.