Urazy stożka rotatorów

Stożek rotatorów składa się z:

• mięśnia nadgrzebieniowego,
  • podgrzebieniowego, t
  • obłego mniejszego
  •  i mięśnia podłopatkowego, z których wszystkie wychodzą z łopatki i przyzcepiają się do proksymalnej części kości ramiennej.

Uszkodzenie stożka rotatorów charakteryzuje się bólem i osłabieniem barku w wyniku naderwania ścięgien stożka rotatorów i często wiąże się z zapaleniem kaletki podbarkowej. Stożek rotatorów to seria czterech mięśni otaczających głowę kości ramiennej, które przyczepiają się do kości za pomocą ścięgien. Mięśnie przyczepiają się z jednej strony do łopatki, a z drugiej do głowy kości ramiennej. Główną funkcją stożka rotatorów jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w środku panewki i ważne jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w panewce podczas inicjowania ruchu barku, takiego jak sięganie nad głowę lub wykonywanie jakiejkolwiek czynności wymagającej siły barku . Stożek  rotatorów jest również ważny dla utrzymania stabilności barku i kierowania ruchem barku.

Uszkodzenie stożka rotatorów- objawy

• Ból w okolicy barku, często w zewnętrznej części ramienia
  • Ból, który się nasila przy ruchach barku, zwłaszcza podczas sięgania nad głowę lub podnoszenia
  • Ból, który często budzi Cię w nocy, zwłaszcza podczas snu po stronie dotkniętej chorobą
  • Tkliwość, obrzęk, ciepło lub zaczerwienienie zewnętrznej strony barku (sporadycznie)
  • Utrata siły
  • Ograniczony ruch ramienia, zwłaszcza sięganie za siebie do tylnej kieszeni lub stanika lub sięganie w poprzek ciała
  • Trzeszczenie (odgłosy trzeszczenia) podczas poruszania ramieniem
  • Ból i stan zapalny ścięgna bicepsa z przodu barku
  • Ból, który nasila się przy zginaniu łokcia lub podnoszeniu

• Bezpośredni uraz barku
  • Starzenie się i zwyrodnienie ścięgna przy normalnym użytkowaniu
  • Narośl kostna na dachu panewki drażniąca ścięgna stożka

Czynniki ryzyka to:

• Sporty kontaktowe, takie jak piłka nożna, zapasy i boks
  • Sporty rzucane, takie jak baseball, tenis lub siatkówka
  • Podnoszenie ciężarów i kulturystyka
  • Ciężka praca
  • Wcześniejsze uszkodzenie stożka rotatorów, w tym uderzenie
  • Słaba kondycja fizyczna (siła, elastyczność)
  • Nieodpowiednia rozgrzewka przed treningiem lub zabawą
  • Nieodpowiedni sprzęt ochronny
  • Zaawansowany  wiek

Badanie stożka rotatorów

Kluczowymi elementami w diagnozowaniu patologii są:

1. Historia
  2. Wiek / płeć / choroby współistniejące (cukrzyca / palenie tytoniu / wcześniejszy ból barku / ból szyi)
  3. Uczestnictwo w sporcie (sporty kontaktowe / sporty nad głową)
  4. Mechanizm urazu (ostry uraz (np. upadek na wyciągniętą rękę (FOOSH)) / uraz lub powtarzający się wysiłek)

Badanie obejmuje:

1. Oglądanie barku/kręgosłupa szyjnego i piersiowego
  2. Badanie odcinka szyjnego kręgosłupa (wyklucz przeniesiony ból i/lub radikulopatię)
  3. Palpacja (ból/deformacja/obrzęk)
  4. Zakres ruchu / ruchy funkcjonalne
  5. Testy wytrzymałościowe (ręczne testowanie mięśni lub ręcznym dynamometrem)
  6. Testy kliniczne: Rozpoznanie tendinopatii RC można przeprowadzić w klinice za pomocą testów klinicznych:
  7. Test Hawkinsa-Kennedy’ego
  8. Test Neera
  9. Test bolesnego łuku
  10. Ból lub osłabienie z rotacją zewnętrzną.
@naprawbark

Ból barku – czy to stożek rotatorów ? Sprawdź ten test 👉 #ortopedia #stożekrotatorów #nadgrzebieniowy

♬ dźwięk oryginalny – naprawbark
Full can test
@naprawbark

Ból barku – czy to stożek rotatorów ? Sprawdź ten test 👉

♬ September (Dreamy Version) – JU$t
Empty Can test
Diagnostyka obrazowa barku:

Zdjęcia rentgenowskie (mniej dokładne w diagnostyce RC; chyba że podejrzewa się złamanie oderwania, zwapnienia, zapalenie stawów lub deformacje kości)

MRI (najlepsza praktyka dla widoczności tkanek miękkich).

Ważne jest różnicowanie bólu barku pochodzącego z innych miejsc niż bark, takich jak szyja (w tym przypadku ból szyjny lub piersiowy) lub łokcia, a także bóle z innych struktur barku, poprzez wywiad i badanie fizykalne. Ból jest najczęściej wywoływany przez manewry nad głową i może wystąpić osłabienie mięśni barków.

Mięśni stożka rotatorów nie można zobaczyć na zdjęciu rentgenowskim, ale mogą być widoczne zwapnienia, zapalenie stawów lub deformacje kości – które są częstymi przyczynami patologii stożka rotatorów. Najczęstszą metodą obrazowania do oceny patologii stożka rotatorów jest MRI. Może wykryć łzy i stany zapalne oraz może pomóc w określeniu rozmiaru i charakteru w celu ustalenia właściwego protokołu leczenia.

Chociaż MRI jest złotym standardem metody obrazowania patologii stożka rotatorów, można zastosować USG, ponieważ ma dobrą dokładność diagnostyczną,  jest bardziej opłacalny i łatwo dostępny

Leczenie nieoperacyjne

Wzmocnienie stożka  rotatorów jest niezbędne do powrotu do zdrowia, a wielu pacjentów poprawia się po interwencji chirurgicznej, ponieważ w końcu angażują się w rehabilitację.

Rehabilitacja powinna skupiać się na zmniejszeniu stanu zapalnego (zwykle kaletki), przywróceniu ruchu i wzmocnieniu mięśni w celu stabilizacji łopatki i kości ramiennej. Terapeuci rozpoczynają od terapii przeciwzapalnych, pracują nad zakresem ruchu i rozpoczynają wzmacnianie mięśni stabilizujących łopatkę.

Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) są zwykle pomocne w zmniejszaniu zapalenia kaletki i zmniejszaniu bólu. Same w sobie nie są lecznicze, ale zmniejszają ból, dzięki czemu pacjent może przeprowadzić terapię.

Po zmniejszeniu bólu i przywróceniu ROM wprowadzane są bardziej agresywne ćwiczenia wzmacniające. Ćwiczenia z rotacją wewnętrzną i zewnętrzną z użyciem gumowych rurek lub taśm oporowych są bardzo przydatne, a pacjent przechodzi do cięższych rurek, gdy staje się silniejszy. W tym czasie rozpoczyna się również ćwiczenia w leżeniu na wznak lub na boku z małymi ciężarami.

Wprowadzane są również ćwiczenia wzmacniające kręgosłup, które pomagają ustabilizować łopatkę. Te ćwiczenia są bardzo ważne i często zaniedbywane. Często skuteczne są proste ćwiczenia, takie jak ściskanie łopatek lub wiosłowanie. Postęp jest monitorowany przez obserwację normalnego ruchu łopatkowo-piersiowego z uniesieniem.

Wzmocnienie mięśnia naramiennego powinno obejmować izolowany trening wszystkich 3 części mięśnia naramiennego.

Wzmocnienie mięśnia nadgrzebieniowego nie rozpoczyna się od razu, ponieważ nasila objawy. Wzmacnianie mięśnia nadgrzebieniowego należy rozpocząć po przywróceniu ROM, a niższa siła stożka jest wystarczająca, aby umożliwić ruchy nad głową bez bólu.

Większość objawów pacjentów ustępuje dzięki temu programowi, ale leczenie każdego pacjenta jest zindywidualizowane.

Leczenie chirurgiczne

Dekompresja podbarkowa:

Pierwotnie opisana przez Neera jako otwarta operacja usunięcia ostrogi przedniej i bocznej wyrostka barkowego, usunięcia zapalnej kaletki oraz resekcji lub uwolnienia więzadła kruczo-barkowego.

Wielu uważa, że ​​rozwój ostróg jest procesem wtórnym i nie ma charakteru sprawczego, jak kiedyś uważał Neer . Ostrogi są zwykle przednie i przyśrodkowe i spowodowane zwapnieniem więzadła kruczo-barkowego. Często akromioplastyka i resekcja więzadła CA nie są konieczne. Dotyczy to zwłaszcza uszkodzeń po stronie stawowej spowodowanych patologią wewnętrzną.

Artroskopia doprowadziła do mniej inwazyjnego podejścia do dekompresji, a celem operacyjnym jest zwykle przekształcenie wyrostka barkowego w tak zwany wyrostek barkowy typu I. W cenę wliczona jest bursektomia i inspekcja stożka.

Często częścią tego zespołu jest patologia głowy długiej ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia. Konieczna jest dokładna inspekcja ścięgna mięśnia dwugłowego śródstawowo i w bruździe mięśnia dwugłowego.

Urazy stożka rotatorów- leczenie chirurgiczne

Wskazania i konieczność naprawy stożka rotatorów pozostają kontrowersyjne. Fakt, że wielu pacjentów z rozerwaniem stożka rotatorów pełnej grubości jest bezobjawowych wskazuje, że sama obecność dziury w ścięgnie nadgrzebieniowym nie wymaga naprawy chirurgicznej. Wielu pacjentów dobrze radzi sobie również z prostym programem rehabilitacyjnym stożka  rotatorów, aby wzmocnić i zrównoważyć siły przednie i tylne, zapewniając depresję głowy kości ramiennej. Dotyczy to zwłaszcza przewlekłych uszkodzeń, które mają podstępny początek, w przeciwieństwie do tych, które mają charakter traumatyczny. Niektórzy chirurdzy zalecają samą dekompresję podbarkową bez naprawy mankietu rotatorów.

Artroskopowa naprawa mankietu rotatorów: Dalszy rozwój artroskopowego zarządzania szwami, artroskopowego wiązania węzłów i stosowania artroskopowo dostarczonych kotwic szwów doprowadził do możliwości wykonywania artroskopowych napraw mankietu rotatorów. Szacuje się, że obecnie ponad 70% napraw pierścieni rotatorów jest wykonywanych artroskopowo . Odsetek ten rośnie, a naprawa artroskopowa stała się standardem opieki. Zdolność do zachowania kości korowej zwiększa siłę zespolenia przy jednoczesnym zachowaniu zdolności ścięgna do gojenia się z kością. Techniki te wymagają znacznej ilości praktyki i umiejętności w zakresie technik artroskopowych. Opracowywane są nowsze techniki i instrumenty, a ta procedura może być teraz wykonywana równie skutecznie, jak otwarta naprawa.

Rehabilitacja pooperacyjna

Po naprawie stożka rotatorów regeneracja jest wolniejsza niż  w przypadku leczenia zachowawczego i może trwać 12-16 tygodni.

Chirurg  ustala zakres ruchu na podstawie rozmiaru uszkodzenia i stabilności naprawy.

Wielu chirurgów stosuje znacznie bardziej konserwatywny program rehabilitacji, aby umożliwić rotatorom rozpoczęcie gojenia przed rozpoczęciem ruchu.

Ruch bierny można rozpocząć wcześnie, przy czym ruch czynny jest opóźniony o co najmniej 6 tygodni.

Zgięcie do przodu powinno być opóźnione, ponieważ ruch spowoduje obciążenie naprawy.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.