Złamanie obojczyka

Do złamania obojczyka dochodzi relatywnie często. Zobaczmy najpierw czym jest i gdzie znajduje się obojczyk.

Obojczyk to kość długa wchodząca w skład obręczy barkowej. Od strony przyśrodkowej łączy się z mostkiem, a od strony bocznej z wyrostkiem barkowym łopatki tworząc odpowiednio:

• staw mostkowo-obojczykowy,
  • staw barkowo-obojczykowy.

Stawy te stabilizowane są przez więzadła i mięśnie i uczestniczą w ruchach całej obręczy. Połączenia te są ważne ze względu na to, iż przy złamaniu obojczyka może dodatkowo dojść do zwichnięcia w którymś z wyżej wymienionych stawów.

Podział obojczyka na trzy części pomoże zlokalizować miejsce złamania. Wyróżniamy więc część:

• mostkową (proksymalna),
  • środkową,
  • barkową (dystalną).

Złamany obojczyk- przyczyny.

Najczęściej do złamania dochodzi w wyniku upadku, mocnego uderzenia (na przykład w sportach kontaktowych). W takim przypadku może dojść do przemieszczenia się obojczyk w wyżej wymienionych stawach doprowadzając do rozerwania więzozrostu. Do złamania może dojść także podczas upadku na łokieć- wtedy siła uderzenia zostaje przeniesiona wzdłuż kończyny doprowadzając do złamania obojczyka.

Specyficznym rodzajem złamania jest sytuacja okołoporodowa.

Złamany obojczyk- objawy.

Głównym objawem złamania jest oczywiście ostry ból w rejonie barku. Silny ból powoduje także osłabienie kończyny górnej, jej opadnięcie i niemożność uniesienia jej do góry. Mogą pojawić się zawroty głowy i nudności. Dodatkowo może dojść do przemieszczenia/ wystawania elementów kostnych, słyszalnego trzeszczenia a także może pojawić się obrzęk.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.