Złamanie obojczyka

Do złamania obojczyka dochodzi relatywnie często. Zobaczmy najpierw czym jest i gdzie znajduje się obojczyk.

Obojczyk to kość długa wchodząca w skład obręczy barkowej. Od strony przyśrodkowej łączy się z mostkiem, a od strony bocznej z wyrostkiem barkowym łopatki tworząc odpowiednio:

• staw mostkowo-obojczykowy,
  • staw barkowo-obojczykowy.

Stawy te stabilizowane są przez więzadła i mięśnie i uczestniczą w ruchach całej obręczy. Połączenia te są ważne ze względu na to, iż przy złamaniu obojczyka może dodatkowo dojść do zwichnięcia w którymś z wyżej wymienionych stawów.

Podział obojczyka na trzy części pomoże zlokalizować miejsce złamania. Wyróżniamy więc część:

• mostkową (proksymalna),
  • środkową,
  • barkową (dystalną).

Złamany obojczyk- przyczyny.

Najczęściej do złamania dochodzi w wyniku upadku, mocnego uderzenia (na przykład w sportach kontaktowych). W takim przypadku może dojść do przemieszczenia się obojczyk w wyżej wymienionych stawach doprowadzając do rozerwania więzozrostu. Do złamania może dojść także podczas upadku na łokieć- wtedy siła uderzenia zostaje przeniesiona wzdłuż kończyny doprowadzając do złamania obojczyka.

Specyficznym rodzajem złamania jest sytuacja okołoporodowa.

Złamany obojczyk- objawy.

Głównym objawem złamania jest oczywiście ostry ból w rejonie barku. Silny ból powoduje także osłabienie kończyny górnej, jej opadnięcie i niemożność uniesienia jej do góry. Mogą pojawić się zawroty głowy i nudności. Dodatkowo może dojść do przemieszczenia/ wystawania elementów kostnych, słyszalnego trzeszczenia a także może pojawić się obrzęk.

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.