Ciasnota podbarkowa

Ból barku jest bardzo częstym problemem wykluczającym z treningu, lub utrudniającym czynności dnia codziennego. Jedną z przyczyn bólu barku może być ciasnota podbarkowa – Subacromial Impingment Syndrome (SIS).

Anatomia

Obszarem który podlega patologii jest obszar pomiędzy łopatką a kością ramienną. Wyrostek kruczy łopatki i wyrostek barkowy łopatki to elementy kostne stanowiące ograniczenie górne przestrzenia barku. Pomiędzy nimi rozpostarte jest więzadło kruczo-barkowe a cały ten kompleks nazywany jest „dachem panewki” stawu ramiennego. Struktury znajdujące się pomiędzy dachem panewki, a kością ramienną mogą być drażnione co doprowadza do stanu zapalnego i rozwoju patologii.

Jak powstaje ciasnota podbarkowa ?

Wśród przyczyn rozwoju ciasnoty podbarkowej wyróżniamy:

• predyspozycje anatomiczne- wąsko ukształtowany kanał pomiędzy wyrostkiem kruczym i barkowym.
  • nieprawidłowe ustawienie łopatki,
  • nieprawidłową mechanikę kończyny górnej,
  • sporty z rękami powyżej barków- np. rzucanie.

Klasyfikacja zespołu ciasnoty podbarkowej.

Ciasnotę podbarkową po raz pierwszy opisał w 1972r. dr Charles Neer i podzielił ją na 4 etapy:

1. To najczęściej osoby poniżej 25 lat u których dochodzi do urazów związanych z przeciążeniem rejonu podbarkowego. Charakteryzują go: zapalenie ścięgna, obrzęk, lekki ból w okolicy barku. Nie ma utraty siły mięśniowej i ograniczenia ruchu.
  2. To stopień bardziej zaawansowany i często dotyczy starszych pacjentów w wieku 25-40 lat. Dolegliwości bólowe są większe niż w typie 1, pojawiają się zwłóknienia i zmiany ścięgien stożka rotatorów, a także ograniczenia ruchomości.
  3. Postępująca patologia doprowadza do częściowego rozdarcia stożka rotatorów.
  4. Całkowite uszkodzenie stożka rotatorów.

Zespół ciasnoty nazywany jest pierwszym etapem uszkodzenia stożka rotatorów- może występować w postaci podrażnienia kaletki podbarkowej, entezopatii ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego, lub ścięgien większej ilości mięśni.

Objawy zespołu ciasnoty podbarkowej

Pierwszym i głównym objawem rozwijającej się ciasnoty jest ból barku. Pacjenci często nie potrafią konkretnie zlokalizować bólu- twierdzą, że jest w środku w stawie. Ból pojawia się powoli, samoistnie- nie jest związany z bezpośrednim urazem. Najczęściej objawy prowokowane są przez czynności wykonywane z rękami w górze.

Diagnostyka ciasnoty podbarkowej

Patologia obszaru podbarkowego może przypominać wiele innych schorzeń, dlatego też należy dobrze skupić się na diagnostyce. Dokładny wywiad i badanie mogą tutaj przynieść wiele dobrego. Podstawowym badanie jest badanie zakresów ruchu i wskazanie kiedy i gdzie boli. Dodatkowy wykonuje się takie testy jak:

• test Neer’a – bierne zgięcie w stawie ramiennym,
  • test Hawkinsa – bierne zgięcie + rotacja wewnętrzna w stawie ramiennym,
  • test Jobe’a – test napięciowy dla mięśnia nadgrzebieniowego w rotacji wewnętrznej ramienia.

Również badania obrazowe mogą wiele wnieść pokazując np.:

• Zwężenie przestrzenie podbarkowej,
  • Stan zapalny kaletki,
  • Entezopatię ścięgien.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.