Ciasnota podbarkowa

Ból barku jest bardzo częstym problemem wykluczającym z treningu, lub utrudniającym czynności dnia codziennego. Jedną z przyczyn bólu barku może być ciasnota podbarkowa – Subacromial Impingment Syndrome (SIS).

Anatomia

Obszarem który podlega patologii jest obszar pomiędzy łopatką a kością ramienną. Wyrostek kruczy łopatki i wyrostek barkowy łopatki to elementy kostne stanowiące ograniczenie górne przestrzenia barku. Pomiędzy nimi rozpostarte jest więzadło kruczo-barkowe a cały ten kompleks nazywany jest „dachem panewki” stawu ramiennego. Struktury znajdujące się pomiędzy dachem panewki, a kością ramienną mogą być drażnione co doprowadza do stanu zapalnego i rozwoju patologii.

Jak powstaje ciasnota podbarkowa ?

Wśród przyczyn rozwoju ciasnoty podbarkowej wyróżniamy:

• predyspozycje anatomiczne- wąsko ukształtowany kanał pomiędzy wyrostkiem kruczym i barkowym.
  • nieprawidłowe ustawienie łopatki,
  • nieprawidłową mechanikę kończyny górnej,
  • sporty z rękami powyżej barków- np. rzucanie.

Klasyfikacja zespołu ciasnoty podbarkowej.

Ciasnotę podbarkową po raz pierwszy opisał w 1972r. dr Charles Neer i podzielił ją na 4 etapy:

1. To najczęściej osoby poniżej 25 lat u których dochodzi do urazów związanych z przeciążeniem rejonu podbarkowego. Charakteryzują go: zapalenie ścięgna, obrzęk, lekki ból w okolicy barku. Nie ma utraty siły mięśniowej i ograniczenia ruchu.
  2. To stopień bardziej zaawansowany i często dotyczy starszych pacjentów w wieku 25-40 lat. Dolegliwości bólowe są większe niż w typie 1, pojawiają się zwłóknienia i zmiany ścięgien stożka rotatorów, a także ograniczenia ruchomości.
  3. Postępująca patologia doprowadza do częściowego rozdarcia stożka rotatorów.
  4. Całkowite uszkodzenie stożka rotatorów.

Zespół ciasnoty nazywany jest pierwszym etapem uszkodzenia stożka rotatorów- może występować w postaci podrażnienia kaletki podbarkowej, entezopatii ścięgna mięśnia nadgrzebieniowego, lub ścięgien większej ilości mięśni.

Objawy zespołu ciasnoty podbarkowej

Pierwszym i głównym objawem rozwijającej się ciasnoty jest ból barku. Pacjenci często nie potrafią konkretnie zlokalizować bólu- twierdzą, że jest w środku w stawie. Ból pojawia się powoli, samoistnie- nie jest związany z bezpośrednim urazem. Najczęściej objawy prowokowane są przez czynności wykonywane z rękami w górze.

Diagnostyka ciasnoty podbarkowej

Patologia obszaru podbarkowego może przypominać wiele innych schorzeń, dlatego też należy dobrze skupić się na diagnostyce. Dokładny wywiad i badanie mogą tutaj przynieść wiele dobrego. Podstawowym badanie jest badanie zakresów ruchu i wskazanie kiedy i gdzie boli. Dodatkowy wykonuje się takie testy jak:

• test Neer’a – bierne zgięcie w stawie ramiennym,
  • test Hawkinsa – bierne zgięcie + rotacja wewnętrzna w stawie ramiennym,
  • test Jobe’a – test napięciowy dla mięśnia nadgrzebieniowego w rotacji wewnętrznej ramienia.

Również badania obrazowe mogą wiele wnieść pokazując np.:

• Zwężenie przestrzenie podbarkowej,
  • Stan zapalny kaletki,
  • Entezopatię ścięgien.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.