Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Uszkodzenie typu SLAP- przyczyny.

Do przyczyn występowania urazu zalicza się kumulujące się przeciążenia, lub nagłe wypadki. Nieprawidłowa technika ćwiczeń, nadmierne obciążenia mogą powodować kumulowanie się przeciążeń szczególnie w obrębie ścięgna głowy długiej bicepsa. Po jakimś czasie przeciążone ścięgno może w końcu doprowadzić do uszkodzenia zmienionego przeciążeniami obrąbka. Duże znaczenie mają tutaj sporty wykonujące ruchy rękami powyżej barku takie jak: rzucanie (oszczep, miotacz), siatkówka, kajakarstwo. Inną przyczyną może być zastosowanie zbyt dużej siły przy jednoczesnym nieprawidłowym ustawieniu ramienia. Nadmierna siła doprowadza wówczas do wyrwania przytwierdzonego do panewki obrąbka. Tego typu sytuacje to na przykład mocne pociągnięcie za rękę (np. przez dużego psa, próba złapania się podczas upadania).

Uszkodzenia obrąbka dzieli się na kilka typów:

I – zwyrodnienie lub wystrzępienie obrąbka stawowego bez niestabilności;
II – najczęściej spotykany polega na oderwaniu się górnej części obrąbka od panewki;
III – uszkodzenie typu „rączki od wiadra” z pozostawieniem części ścięgna i obrąbka przyłączoną do panewki;
IV – pęknięcie typu „rączki od wiadra” rozszerzające się na ścięgno mięśnia dwugłowego.

Ból barku, szczególnie podczas czynności z rękami w górze,

Ograniczony zakres ruchu, szczególnie rotacji  wewnętrznej,

Osłabienie siły mięśni stabilizujących łopatkę,

Czasem słyszalne jest przeskakiwanie/ klikanie.

Diagnostyka SLAP

Uszkodzenie obrąbka stawowego może być mylone z patologią stożka rotatorów, oraz głowy długiej bicepsa. Do badania diagnostycznego włączamy:

• Palpację okolicy podbarkowej,
  • Anterior drawer test,
  • Shoulder Apprehension test,
  • Badania obrazowe: rtg w celu wykluczenia innych urazów, rezonans magnetyczny.

Uszkodzenie obrąbka – leczenie.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.