Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Przegląd systematyczny wyróżnił trzy główne czynniki ryzyka:

• częste operowanie narzędziami powyżej 1 kg.,
  • przenoszenie ciężarów cięższych niż 20 kg. co najmniej 10 razy dziennie,
  • powtarzalne ruchy co najmniej przez 2 godziny dziennie.

Łokieć tenisisty -diagnostyka różnicowa.

Aby przeprowadzić skuteczne leczenie należy wykluczyć inne czynniki patologiczne jak:

• ucisk na nerw- lokalne struktury otaczające nerw na jego drodze mogą powodować jego drażnienie i wywoływać tym samym nieprzyjemne doznania,
  • uszkodzenie więzadeł pobocznych stawu łokciowego- mowa tutaj o naciągnięciu, naderwaniu lub całkowitym zerwaniu więzadeł,
  • choroba zwyrodnieniowa stawu łokciowego,
  • zespół ciasnoty międzypowięziowej, nadmierne ciśnienie w przegrodach międzymięśniowych może doprowadzać do ucisku na struktury takie jak nerwy czy naczynia krwionośne,
  • zespół odwracacza- to jest nadmierne napięcie mięśnia odwracacza (musculus supinator).

Łokieć tenisisty- diagnozowanie.

Najbardziej charakterystycznym objawem w łokciu tenisisty jest ból oraz wyraźna tkliwość w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból ten nasila się przy prowokacji grupy prostowników- prostowania z oporem, czy testu krzesełkowego. Test krzesła to standardowy test którego zadaniem jest wykrycie opisywanego problemu. Jego wykonanie jest następujące: pacjent proszony jest o podniesienie krzesła chwytając je nachwytem, to jest stroną dłoniową skierowaną w dół. Pojawienie się znajomego bólu w okolicy łokcia oznacza wynik pozytywny. Do innych objawów zaliczyć można też ból przy zaciskaniu ręki w pięść, krążeniu nadgarstkami, oraz wyczuwalne zwiększone napięcie mięśni prostowników. Inne pomocne testy to:

Test Cozena (test wyprostu nadgarstka z oporem): łokieć jest stabilizowany w zgięciu 90*. Terapeuta dotyka nadkłykcia bocznego kości ramiennej a drugą ręką stabilizuje nadgarstek pacjenta w pozycji pronacji i wyprostu nadgarstka. Pacjent proszony jest o utrzymanie pozycji wbrew oporowi terapeuty. Test jest pozytywny, jeśli pacjent odczówa nagły, silny ból w okolicy nadkłykcia bocznego.

Test Milla: Pacjent siedzi z kończyną górną rozluźnioną i wyprostowanym łokciem. Badacz biernie rozciąga nadgarstek w zgięciu i pronacji. Ból nadkłykcia bocznego świadczy o wyniku pozytywnym.

Diagnostykę można wspomóc badaniem obrazowym jak: USG, RTG, czy rezonans magnetyczny.

Łokieć tenisisty- leczenie.

Leczenie obejmuje wszelkie metody powodujące rozluźnienie i zmniejszenie napięcia mięśni prostowników nadgarstka:

• terapia powięziowa,
  • terapia falą uderzeniową,
  • suche igłowanie,
  • masaż,
  • terapia manualna,
  • trening ekscentryczny.

Oczywiście w trakcie rehabilitacji konieczne jest zrezygnowanie z powtarzających się ruchów które przyczyniają się do zwiększenia napięcia mięśniowego. Dwadzieścia procent przypadków utrzymuje się dłużej niż rok.

Urazy stożka rotatorów

Uszkodzenie stożka rotatorów charakteryzuje się bólem i osłabieniem barku w wyniku naderwania ścięgien stożka rotatorów i często wiąże się z zapaleniem kaletki podbarkowej. Stożek rotatorów to seria czterech mięśni otaczających głowę kości ramiennej, które przyczepiają się do kości za pomocą ścięgien. Mięśnie przyczepiają się z jednej strony do łopatki, a z drugiej do głowy kości ramiennej. Główną funkcją stożka rotatorów jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w środku panewki i ważne jest utrzymywanie głowy kości ramiennej w panewce podczas inicjowania ruchu barku, takiego jak sięganie nad głowę lub wykonywanie jakiejkolwiek czynności wymagającej siły barku . Stożek  rotatorów jest również ważny dla utrzymania stabilności barku i kierowania ruchem barku.

Zamrożony bark

Zamrożony bark, znany również jako „adhezyjne zapalenie torebki” lub „zapalenie okołostawowe barku”, jest częstym stanem charakteryzującym się bólem i utratą zakresu ruchomości w barku. Zamrożony bark to zbiór objawów, których cechą charakterystyczną jest utrata zarówno czynnego, jak i biernego ruchu barku. Dokładna etiologia pozostaje niejasna i istnieją kontrowersje dotyczące tego, czy leżący u podstaw proces jest stanem zapalnym, włókniącym czy neurodystroficznym. Niezależnie od źródła wspólnym czynnikiem jest obkurczenie torebki stawu ramiennego która to właśnie ogranicza ruchy we wszystkich płaszczyznach stawu ramiennego.

Zapalenie kaletki podbarkowej

Kaletka podbarkowa to niewielka struktura przypominająca poduszeczkę wypełnioną płynem. Znajduje się ona na granicy mięśnia

Zespół kanału Guyona- drętwienie 4 i 5 palca

Zespół kanału Guyona można ogólnie zdefiniować jako neuropatię uciskową nerwu łokciowego na poziomie nadgarstka. Tunel przez który przechodzi nerw łokciowy, czyli kanał Guyona, ma złożoną i zmienną anatomię. Różne czynniki mogą predysponować do wystąpienia zespołu cieśni. Pomocne może być leczenie zachowawcze, takie jak modyfikacja aktywności, ale często wskazana jest chirurgiczna eksploracja kanału łokciowego z  dekompresją nerwu łokciowego.