Ból łokcia- co to może być ?

Ból w okolicy stawu łokciowego to dosyć częsty problem. Pojawia się zarówno u osób aktywnych fizycznie, jak i u tych, którzy prowadzą siedzący tryb życia. Jak to więc możliwe, że jedni i drudzy mają podobne problemy ?

Łokieć golfisty. Zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej

Nadkłykieć przyśrodkowy kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w bliższej części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni zginających nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C.

Diagnostyka różnicowa.

Aby przeprowadzić skuteczne leczenie należy wykluczyć inne czynniki patologiczne jak:

• ucisk na nerw,
  • uszkodzenie więzadeł przyśrodkowych stawu łokciowego,
  • chorobę zwyrodnieniową stawu łokciowego,
  • zespół ciasnoty międzypowięziowej.

Łokieć golfisty –diagnostyka.

Najbardziej charakterystycznym objawem w łokciu golfisty jest ból oraz wyraźna tkliwość w okolicy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Ból ten nasila się przy prowokacji grupy zginaczy- zginania z oporem. Do innych objawów zaliczyć można też ból przy zaciskaniu ręki w pięść, krążeniu nadgarstkami, oraz wyczuwalne zwiększone napięcie mięśni zginaczy. Naszą diagnostykę można wspomóc badaniem obrazowym jak: USG, RTG, czy rezonans magnetyczny.

Łokiec golfisty- leczenie.

Fizjoterapia obejmowała będzie wszelkie metody powodujące rozluźnienie i zmniejszenie napięcia mięśni:

• terapia powięziowa,
  • terapia falą uderzeniową,
  • suche igłowanie,
  • masaż,
  • rozciąganie i trening ekscentryczny.

Oczywiście w trakcie rehabilitacji konieczne jest zrezygnowanie z powtarzających się ruchów które przyczyniają się do zwiększenia napięcia mięśniowego.

Neuropatia.

Neuropatia to nic innego jak choroba nerwów. Układ nerwowy dzielimy na ośrodkowy (mózg i rdzeń kręgowy) oraz obwodowy (wychodzące z rdzenia nerwy). Nerwy wychodzące z kręgosłupa (rdzenia kręgowego) podążają zgodnie z wytyczonym kierunkiem który nazywamy dermatomem, na przykład nerwy wychodzące z kręgosłupa szyjnego podążają do kończyn górnych, a nerwy z odcinka lędźwiowego biegną do nóg. Neuropatia okolicy stawu łokciowego to częsty problem, dlatego zostanie ona tutaj omówiona.

Nerwy pełnią dwie główne funkcje:

• czuciową- poprzez receptory zapewniają odbiór bodźców. Są więc odpowiedzialne za to, że czujemy zimno, dotyk, wibrację, ból,
  • ruchową- poprzez przesyłanie impulsu powodują skurcze mięśni a co za tym idzie odpowiadają za ruch.

Objawy neuropatii.

Choroby nerwów powiązane są z ich głównymi funkcjami: czuciową i ruchową, dlatego tez powodują ich zaburzenia. Krótko mówiąc jeśli mamy do czynienia z patologią układu nerwowego występują u nas problemy ruchowe ( mała siła mięśniowa, niemożność utrzymania w ręce przedmiotu, drżenie mięśniowe, a nawet zanik mięśni), oraz problemy czuciowe, czyli odczuwanie dziwnych doznań (drętwienie, pieczenie, kłucie).

Przyczyny neuropatii.

Wśród przyczyn neuropatii wyróżnić możemy między innymi:

• bezpośrednie urazy nerwu (przecięcie),
  • ucisk na nerw spowodowany powtarzaniem tych samych czynności w pracy,
  • cukrzyca,
  • niedobory witamin z grupy B,
  • zatrucie ołowiem,
  • zaburzona ruchomość nerwów,
  • nadmierne napięcie nerwów.

Leczenie neuropatii.

Leczenie uzależnione będzie oczywiście od przyczyny problemu. Na samym początku warto przeprowadzić wywiad w którym poszukamy bezpośrednich urazów, lub czynności dnia codziennego które mogą powodować zaburzenia pracy układu nerwowego. Jeśli to nie przyniesie odpowiedzi warto wykonać diagnostykę w kierunku cukrzycy oraz przeanalizować odżywianie i związane z nim niedobory. Jeżeli tutaj także nie znajdziemy odpowiedzi warto wybrać się do fizjoterapeuty, który wykona testy neurodynamiczne i określi konkretnie, który nerw jest objęty problemem, czy ten problem pochodzi z ucisku (na przykład jest uciskany przez napięte mięśnie), czy może jest zbyt mocno „rozciągnięty”. Fizjoterapeuta w gabinecie wykonuje także terapię manualną powodująca uwolnienie uciskanego nerwu, oraz zaleca ćwiczenia poprawiające jego ślizg względem sąsiadujących struktur a co za tym idzie przywraca jego lepszą pracę.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej

Nadkłykieć bczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w bliższej części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C.

Diagnostyka różnicowa.

• ucisk na nerw,
  • uszkodzenie więzadeł pobocznych stawu łokciowego,
  • choroba zwyrodnieniowa stawu łokciowego,
  • zespół ciasnoty międzypowięziowej,
  • zespół odwracacza.

Łokieć tenisisty- diagnostyka.

Najbardziej charakterystycznym objawem w łokciu tenisisty jest ból oraz wyraźna tkliwość w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ból ten nasila się przy prowokacji grupy prostowników- prostowania z oporem, czy testu krzesełkowego. Do innych objawów zaliczyć można też ból przy zaciskaniu ręki w pięść, krążeniu nadgarstkami, oraz wyczuwalne zwiększone napięcie mięśni prostowników. Naszą diagnostykę można wspomóc badaniem obrazowym jak: USG, RTG, czy rezonans magnetyczny.

Łokieć tenisisty – fizjoterapia.

Obejmowało będzie wszelki metody powodujące rozluźnienie i zmniejszenie napięcia mięśni:

• terapia powięziowa,
  • terapia falą uderzeniową,
  • suche igłowanie,
  • masaż,
  • rozciąganie i trening ekscentryczny.

W trakcie rehabilitacji konieczne jest zrezygnowanie z powtarzających się ruchów które przyczyniają się do zwiększenia napięcia mięśniowego.

Bibliografia:

• Anatomia człowieka tom 1-5, podręcznik dla studentów medycyny i lekarzy. Bochenek A, Reicher M. PZWL, 2016.
  • Anatomia funkcjonalna stawów tom 1-3, Kapandji I.A. Edra Urban & Partner, 2014.
  • Anatomia funkcjonalna dla fizjoterapeutów, Hochschild J., MedPharm, 2017.
  • Neurodynamika kliniczna, Shacklock M. Edra Urban & Partner, 2008.

Rehabilitacja pooperacyjna.

Rehabilitacja pooperacyjna to specyficzny rodzaj rehabilitacji wykonywany w przypadku pacjentów, którzy są świeżo po zabiegu chirurgicznym, neurochirurgicznym, lub ortopedycznym. Jest to nieodzowny element w powrocie pacjenta do pełnej sprawności ruchowej. Rehabilitację pooperacyjną wykonuje się w przypadku takich zabiegów jak;

Endoproteza biodra-małoinwazyjny dostęp przedni.

Endoprotezoplastyka biodra to zabieg polegający na usunięciu elementów stawu biodrowego i zastąpieniu go elementami sztucznymi. Zabieg ten może być częściowy- jeśli wymieniany jest jeden komponent (biodrowy/ udowy), lub całościowy, w przypadku gdy operator wstawia element biodrowy i udowy. Klasycznym sposobem wykonania jest dojście boczne, od jakiegoś czasu natomiast istnienie możliwość wykonania tak zwanego małoinwazyjnego dojścia przedniego. Ten rodzaj zabiegu, jeżeli jest możliwy, jest dużo bardziej korzystny dla pacjenta, gdyż jest sposobem „międzymięśniowym”. Oznacza to, że podczas zabiegu, ortopeda dostając się do stawu biodrowego nie rozcina mięśni, a dociera do stawu pomiędzy nimi. Sytuacja ta sprawia, że nie dochodzi do uszkodzenia mięśni w wyniku czego powrót pacjenta do zdrowia jest dużo szybszy !

Skręcenie kostki- co robić ?

Skręcenie stawu skokowego  to powszechna kontuzja polegająca w dużej mierze na naciągnięciu mięsni, więzadeł oraz torebki stawowej, które stabilizują staw skokowy. W rehabilitacji tego urazu dostrzegam dwie skrajności: z jednej strony poszkodowany postanawia, że przeczeka i „rozchodzi” ból, z drugiej natomiast stosuje się niepotrzebne i niosące negatywne konsekwencje unieruchomienie, czasem nawet gipsem. Jak więc wygląda skręcenie stawu skokowego ? Co konkretnie ulega zniszczeniu ? No i w końcu – jak to leczyć ?

Konflikt panewkowo-udowy, FAI.

Ból w stawie biodrowym połączony z ograniczeniem zakresu ruchu może świadczyć o konflikcie panewkowo- udowym wynikający z pojawienia się narośli kostnych.