Ból i drętwienie ręki.

Nerwy wychodzące z kręgosłupa (rdzenia kręgowego) podążają zgodnie z wytyczonym kierunkiem, który nazywamy dermatomem, na przykład nerwy wychodzące z kręgosłupa szyjnego podążają do kończyn górnych, a nerwy z odcinka lędźwiowego biegną do nóg.

Nerwy pełnią dwie główne funkcje:

• czuciową- poprzez receptory zapewniają odbiór bodźców. Są więc odpowiedzialne za to, że czujemy zimno, dotyk, wibrację, ból,
  • ruchową- poprzez przesyłanie impulsu powodują skurcze mięśni a co za tym idzie odpowiadają za ruch.

Choroba nerwów – objawy.

Choroby nerwów powiązane są z ich głównymi funkcjami: czuciową i ruchową, dlatego tez powodują ich zaburzenia. Krótko mówiąc jeśli mamy do czynienia z patologią układu nerwowego występują u nas problemy ruchowe ( mała siła mięśniowa, niemożność utrzymania w ręce przedmiotu, drżenie mięśniowe, a nawet zanik mięśni), oraz problemy czuciowe, czyli odczuwanie dziwnych doznań (drętwienie, pieczenie, kłucie).

Neuropatia- przyczyny.

Wśród przyczyn neuropatii wyróżnić możemy między innymi:

• bezpośrednie urazy nerwu (przecięcie),
  • ucisk na nerw spowodowany powtarzaniem tych samych czynności w pracy,
  • cukrzyca,
  • niedobory witamin z grupy B,
  • zatrucie ołowiem,
  • zaburzona ruchomość nerwów,
  • nadmierne napięcie nerwów.

Zespół cieśni nadgarstka.

Klasycznym przykładem neuropatii powodującym ból w nadgarstku jest zespół kanału nadgarstka. W chorobie tej nerw pośrodkowy, który biegnie przedramieniem do dłoni uciskany jest przez więzadło poprzeczne nadgarstka. Poza wyżej wymienionymi przyczynami występowania zespół cieśni nadgarstka wywoływany jest przez ucisk spowodowany ciągłym naciskiem i powtarzającymi się ruchami (np. w pracy), lub poprzez zaburzony ślizg nerwu- jego nieprawidłową ruchomość. Najbardziej dostrzegalnymi symptomami są doznania w okolicy kciuka i palca wskazującego- opisywane przez pacjentów jako pieczenie, palenie, drętwienie. Jeżeli sytuacja utrzymuje się dłużej może dochodzić do osłabienia a następnie zaniku mięśni kłębu kciuka. W celu diagnostycznym można samodzielnie wykonać test Tinela polegający na delikatnym opukiwaniu nerwu na wysokości nadgarstka. Pojawiające się w trakcie testu dolegliwości (mrowienie, iskierki, drętwienie) świadczą o zaburzeniu pracy nerwu.

Zespół górnego otworu klatki piersiowej.

Klatka piersiowa łączy się od góry z głową, natomiast od dołu z jamą brzuszną. Rejon w okolicy szyi i barku nazywany jest górnym otworem. W tym rejonie znajduje się dużo naczyń krwionośnych (kąty żylne) oraz nerwów (splot ramienny) które biegną także do rąk. Struktury biegnące w tym rejonie podatne na ucisk to między innymi:

• splot ramienny,
  • tętnica podobojczykowa,
  • żyła podobojczykowa,
  • żyła pachowa.

Struktury te mogą być uciskane co doprowadza do zaburzenia ich funkcji i patologii nazywanej zespołem górnego otworu klatki piersiowej (thoracic outlet syndrome, TOS).

Najczęściej do ucisku dochodzi w okolicy naturalnych przewężeń, to jest:

• szczelina mięśni pochyłych,
  • przestrzeni między żebrami a obojczykiem,
  • okolicy wyrostka kruczego łopatki.

Ucisk może być spowodowany wadami wrodzonymi, nieprawidłową postawą, lub mieć podłoże pourazowe. Objawy zależą od tego jaka struktura zostanie konkretnie uciśnięta, natomiast najczęściej jest to: ból promieniujący od szyi do ramienia, drętwienie i mrowienie, osłabienie mięśniowe, uczucie ciężkości kończyn.

Neuropatia- leczenie.

Leczenie uzależnione będzie oczywiście od przyczyny problemu. Na samym początku warto przeprowadzić wywiad w którym poszukamy bezpośrednich urazów, lub czynności dnia codziennego które mogą powodować zaburzenia pracy układu nerwowego. Jeśli to nie przyniesie odpowiedzi warto wykonać diagnostykę w kierunku cukrzycy oraz przeanalizować odżywianie i związane z nim niedobory. Jeżeli tutaj także nie znajdziemy odpowiedzi warto wybrać się do fizjoterapeuty, który wykona testy neurodynamiczne i określi konkretnie, który nerw jest objęty problemem, czy ten problem pochodzi z ucisku (na przykład jest uciskany przez napięte mięśnie), czy może jest zbyt mocno „rozciągnięty”. Fizjoterapeuta w gabinecie wykonuje także terapię manualną powodująca uwolnienie uciskanego nerwu, oraz zaleca ćwiczenia poprawiające jego ślizg względem sąsiadujących struktur a co za tym idzie przywraca jego lepszą pracę.

Łokieć tenisisty. Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej.

Nadkłykieć boczny kości ramiennej to niewielka wyniosłość znajdująca się w dystalnej (znajdującej się dalej od tułowia) części tej kości. Ten niewielki guzek jest miejscem przyczepu dużej grupy mięśni prostujących nadgarstek. Powtarzające się ruchy, bądź nieprawidłowe napięcie mięśni z tej grupy może doprowadzić do sytuacji w której ścięgna będą nadmiernie obciążone co w konsekwencji doprowadzi do powstania mikrouszkodzeń oraz pobudzenia włókien nocyceptywnych typu C. Mięśnie prostujące nadgarstek i palce są mocno aktywowane podczas gry w tenisa- stąd nazwa tego schorzenia, jednak praca, lub inna aktywność związana z pozycją przedramienia w pronacji połączoną z wyprostem nadgarstka jest uważana za czynniki wywołujący. Dotyczy to na przykład osoby pracujące na komputerze (stukanie w klawisze to pozycja: pronacja +prostowanie nadgarstka). Schorzenie to dotyka 1-3% populacji, najczęściej w wieku 35-50 lat.

Uszkodzenie obrąbka typu SLAP

Mianem uszkodzenia SLAP (Superior Labrum Anterior Posterior) określa się uszkodzenie obrąbka stawowego panewki łopatki. Obrąbek to łącznotkankowa struktura wyścielająca brzeg panewki stawu ramiennego w celu pogłębienia go i zwiększenia jego stabilizacji. Do górnej części obrąbka wnika i przykleja się ścięgno głowy długiej bicepsa, dlatego też uszkodzenia obrąbka często łączą się z patologią głowy długiej bicepsa.

Dyskineza łopatki

Łopatka osadzona jest na klatce piersiowej i stabilizowana na niej, za pomocą mięśni. Jej połączenie z klatką piersiową (żebrami) nie jest stawem, choć mówi się tu o „stawie funkcjonalnym”. W prawidłowych warunkach kąt górny łopatki znajduje się na wysokości 3 kręgu piersiowego, a kąt dolny na wysokości 7 kręgu piersiowego.

Uszkodzenie ścięgna głowy długiej bicepsa LHBT

Ból barku może wynikać z różnych przyczyn, jedną z nich jest patologia ścięgna głowy długiej bicepsa (LHBT). Do patologii dochodzić może na drodze przewlekłych, powtarzalnych podrażnień na przykład w sportach gdzie wykonuje się rzucanie, czy pracę w rękami w górze, ale uraz może także dotyczyć bezpośredniego incydentu- szarpnięcia, czy pociągnięcia.