Choroba de Quervaina nazywana czasami chorobą „kciuka matki” to stan zapalny pochewek ścięgnistych mięśni biegnących w okolicy kciuka. Pochewki ścięgniste to swego rodzaju tunele przez które przebiegają ścięgna. Służą one poprawie ślizgu, zmniejszeniu tarcia, czy zmianie kierunku ścięgna. Powtarzalne ruchy, mogą doprowadzić do przemęczenia mięśni, zwiększenia tarcia i pojawienia się stanu zapalnego w pochewkach ścięgnistych mięśni pierwszego przedziału nadgarstka, to jest:

• odwodziciel długi kciuka,
  • prostownik krótki kciuka.

Zespół de Querveina – przyczyny.

Zbyt duże obciążenia mięśni, lub zbyt długie ich obciążanie może doprowadzić do zaburzeń w pracy ścięgien. Może tak się dziać na przykład w przypadku:

• długotrwałych czynności manualnych angażujących kciuk,
  • częstego podnoszenia małych dzieci, wtedy to kciuk jest w charakterystycznej dla jednostki chorobowej pozycji (wyprost, odwiedzenie)- stąd inna nazwa „kciuk matki”,
  • nadmierne korzystanie z wiadomości tekstowych na telefonie komórkowym,
  • uszkodzenie pourazowe- w wyniku urazu kciuka lub nadgarstka.

Przypadłość dotyka głównie kobiety (10 razy częściej) w wieku 35-55 lat, jest także związane z ciążą i połogiem.

Objawy

Głównym objawem choroby de Querveina jest ból w promieniowej okolicy nadgarstka występujący szczególnie podczas chwytania, lub prostowania kciuka. Najczęściej okolica wyrostka rylcowatego (miejsce przyczepu mięśni) jest tkliwe przy dotyku. Objawy pojawiają się delikatnie i narastają z czasem, a powrót do zdrowia może zająć nawet kilka tygodni.

Choroba de Querveina – badanie.

Przed badaniem nadgarstka należy przeprowadzić badanie całej kończyny górnej, łopatki i szyi aby wykluczyć bardziej rozległe patologie takie jak: przepuklina krążka międzykręgowego, dyskineza łopatki, czy uszkodzeni splotu ramiennego. Badanie opiera się na badaniu palpacyjnym w miejscu przyczepu mięśni (wyrostek rylcowaty). Dodatkowymi testami które mogą pomóc w rozpoznaniu są:

• test Finkelsteina, polega na tym, że pacjent obejmuje kciuk pozostałymi palcami i wykonuje odwiedzenie odłokciowe,
  • test Brunelli , polega na odwiedzeniu promieniowym i wykonaniu odwiedzenia kciukiem,
  • test oporowy na prostowniki kciuka, poleca się pacjentowi aby wykonał wyprost kciuka (pokaż „OK.”) a następnie delikatnie spych się kciuk prosząc pacjenta aby utrzymał go w pozycji.

Warto uzupełnić diagnostykę o badanie USG nadgarstka z szczególnym naciskiem na pierwszy przedział.

Zespół de Quervaina rehabilitacja.

Głównym celem terapii jest zmniejszenie bólu i poprawa funkcji dotkniętej chorobą ręki. Terapia będzie zależna od przyczyny wystąpienia zapalenia, oraz od stanu całej kończyny górnej. W rejonie nadgarstka stosuje się takie działania jak:

• Terapia manualna,
  • Masaż
  • Ćwiczenia izometryczne
  • Taping.

Można zastosować unieruchomienie sztywne (orteza) w celu zablokowania ruchu ścięgna i prowokowania bólu. Innym sposobem leczenia jest także iniekcja kortykosteroidów, lub zabieg chirurgiczny polegający na uwolnieniu troczków.

Jak operacja brzucha wpływa na mięśnie ?

To,  co widzimy wszyscy i potocznie nazywamy brzuchem to przednia ściana i zbudowana jest z mięśnia prostego brzucha, który rozpościera się po obu stronach pępka (prosty brzucha prawy i lewy) oraz niewielkiego mięśnia piramidowego.

Kolano skoczka

Kolano skoczka znane także jako tendinopatia więzadła rzepki to ból pojawiający się (najczęściej) w miejscu przyczepu więzadła do rzepki. Bardzo często ból ten związany jest z aktywnością fizyczną, szczególnie dynamicznymi ruchami nóg takimi jak skoki czy sprinty- dochodzi wtedy to „przemęczenia” więzadła i pojawiają się jego mikronaderwania, które są bardzo tkliwe. Częściej dotyczy mężczyzn.

Zerwanie ścięgna Achillesa

Ścięgno Achillesa to najsilniejsze ścięgno w ciele człowieka, które paradoksalnie najczęściej ulega zerwaniu. Ścięgno to zbudowane jest z połączenia ścięgien dwóch odrębnych mięśni:

• Mięśnia brzuchatego łydki
  • Mięśnia płaszczkowatego

i przyczepia się do guzowatości kości piętowej. Jego główną funkcją jest zgięcie podeszwowe stopy- to oznacza, że jeśli stajesz na palcach, lub podskakujesz pracuje właśnie ten mięsień (ścięgno).

Najczęściej do zerwania ścięgna dochodzi u osób uprawiających sporty amatorskie, w wieku 30-50 lat, głównie płci męskiej. Częstość występowania waga się w przedziale 7-20 na 100 000 rocznie.

Zerwanie ATFL (więzadła skokowo-strzałkowego przedniego)

Stopa- to połączenie wielu kości, dlatego też znajduje się tam dużo więzadeł. Jednym z nich jest więzadło skokowo-strzałkowe przednie (ATFL) stabilizujące boczny przedział stawu skokowego.

Przyczepia się ono do przedniej krawędzi kostki bocznej kości strzałkowej i biegnie w kierunku szyjki kości skokowej. Główną funkcją jest przeciwdziałanie odwróceniu i zgięciu podeszwowemu stawu skokowego- to właśnie podczas takiego ruchu najczęściej dochodzi do zerwania tego więzadła. ATFL jest najsłabszym z bocznych więzadeł, pewnie dlatego to ono ulega urazom najczęściej. Mechanizm urazu wygląda najczęściej tak, że obciążona stopa przetacza się na brzeg boczny, a następnie dochodzi do dalszego przesunięcia środka ciężkości na zewnątrz, powodując zbyt duże obciążenie dla ATFL.