Wapniejące zapalenie ścięgien barku.

Bardzo częstą przypadłością powodującą ból w barku jest odkładanie się złogów wapniowych w ścięgnie mięśnia nadgrzebieniowego. Mięsień ten biegnie w dole nadgrzebieniowym łopatki i przyczepia się do guzka większego kości ramiennej- wchodzi w skład tak zwanego „stożka rotatorów”. Jego głównym zadaniem jest odwodzenie ręki w lekkiej rotacji zewnętrznej. Ponadto pełni on także funkcję dociskania głowy kości ramiennej do łopatki, odpowiadając za tak zwaną centralizację głowy kości ramiennej w panewce. Jeżeli mięsień będzie nadmiernie napięty może doprowadzić do zmniejszania przestrzeni w stawie.

Złogi wapienne często pojawiają się w pobliżu przyczepu do guzka kości ramiennej. Choć najczęściej to właśnie ten mięsień ulega patologii, to jednak jego sąsiedzi, czyli mięsień podłopatkowy, podgrzebieniowy także ulegają tego typu problemom.

Zwapnienia w barku- przyczyna.

Zanim przejdziemy do sposobów leczenia tej przypadłości należy pochyilć się nad przyczyną powstawania tego problemu i tak mogą to być:

• często powtarzające się ruchy angażujące ten mięsień (odwiedzenie, rotacja zewnętrzna),
  • zbyt mocne pociąganie kończyny górnej w dół (noszenie ciężkich przedmiotów w ręce), wobec czego mięsień musi kontrować i zaczyna nadmiernie się napinać,
  • powtarzająca się decentralizacja głowy kości ramiennej (brak stabilności).

Podobne objawy mogą być wywoływane także przez inne patologie w tym rejonie, dlatego należy wykluczyć między innymi:

• uszkodzenie stożka rotatorów,
  • zespół zamrożonego barku,
  • zapalenie kaletki podnaramiennej,
  • schorzenia kręgowe,
  • ucisk na nerwy wychodzące z kręgosłupa.

Zwapnienia w barku- diagnoza.

Aby rozpoznać problem niezbędny jest odpowiedni wywiad w którym dowiemy się między innymi czy problem pojawił się nagle, czy zaczął się dawno temu i powoli narastał. Obserwacja pacjenta oraz ułożenia jego kończyny także dostarcza konkretnych informacji. Badanie zakresu ruchu pokazuje, które struktury są dodatkowo niewydolne. Sprawdzamy napięcie mięśni dociskających kość ramienną do łopatki w poziomie, to jest:

• mięsień podłopatkowy,
  • mięsień nadgrzebieniowy,
  • mięsień obły większy/ obły mniejszy,
  • mięsień piersiowy większy,

oraz te, które „unoszą” kość do góry, czyli:

• mięsień dwugłowy ramienia,
  • mięsień trójgłowy ramienia,
  • mięsień kruczo-ramienny,
  • mięsień naramienny.

Bardzo ważne jest także określenie napięcia mięśniowego wszystkich mięśni okolicy stożka rotatorów, aby sprawdzić czy nie ma na nich punktów spustowych oraz czy nie są osłabione. Wsparciem dla naszego badania może być badanie obrazowe: USG, RTG, lub rezonans magnetyczny.

Leczenie zwapnień w barku.

Do leczenia zwapnień w ścięgnie mięśnia nadgrzebieniowego możemy wykorzystać takie zabiegi jak:

• fala uderzeniowa, która poprzez wysyłanie fali o odpowiedniej częstotliwości umożliwia „rozbicie” zwapnień,
  • masaż poprzeczny, oraz inne formy masażu będą pomocne w poprawie ukrwienia, zwiększeniu elastyczności oraz zmniejszeniu napięcia danego mięśnia,
  • suche igłowanie, polegające na „rozbijaniu” napiętych punktów w mięśniu,
  • ćwiczenia wzmacniające osłabione mięśnie, oraz ćwiczenia poprawiające centralizację głowy kości ramiennej w panewce.

Sprawdź także: Ból barku- studium przypadku.

Przepuklina odcinka szyjnego

Przepuklina odcinka szyjnego kręgosłupa, często określana mianem przepukliny dysku, jest stanem, który może prowadzić do

Whiplash czyli Smagnięcie biczem

Whiplash, znany również jako uraz smagnięcia biczem, to kontuzja dotykająca odcinek szyjny kręgosłupa. Nazwa tej

Syndrom wysuniętej głowy (FHP)

Forward Head Posture (FHP)- wynika z nieprawidłowej postawy, gdzie głowa jest wysunięta do przodu względem barków. Wykazano, że wysunięta do przodu głowa jest częstym zaburzeniem postawy, z ostrożnymi szacunkami cierpi na nią 66% populacji pacjentów.